September 27, 2013

A VINTAGE GUIDE / THRIFTSHOPPING FOR KIDS

 
I media nå er det rettet fokus mot kjøp av brukte/vintage barneklær og alle de gode fordelene for dette. De er rimelige, fri for miljøgifter, unike og behagelige og bra for miljøet vårt.. rett og slett bare positivt! Mammablogger Charlott Pedersen, moteblogger og StyleMag-redaktør Celine I. Aagaard og moteblogger Maria Skappel går i spissen for kjøp av brukte barneklær og jeg kunne ikke vært mer enig i budskapet. Jeg er og veldig glad i nye og gode klær for barn, men vil nok alltid falle litt ekstra for de hjemmelagde, unike, brukte/vintage klærne.
 
Å handle brukte klær til barn trenger ikke være spesielt tidkrevende. Mye selges over nett og er bare noen tastetrykk unna. Her er mine favoritt nettsteder for å handle brukt/vintage til barn:
 
- epla.no 
- dba.dk ( Den blå avis, Dansk versjon av finn.no )
- blocket.se ( Svensk versjon av finn.no
- Tradera.com ( Svensk vesjon av ebay )
 
Det er også gøy å gå på fysisk "skattejakt" etter "nye" klær. Mine tips er:
 
- Bruktbutikker. Ofte har de klesavdelinger hvor gode kupp ligger å venter på deg. Etter min erfaring er spesielt bruktbutikkene for de forskjellige veldedighetsorganisasjonene å anbefale. Da prisene ikke er fult så høye her som hos de privateide. 
Sjekk ut butikkene til blant annet:
 
NLM ( Norsk Luthersk Misjonsamband ) / Blåkors ( Fredrikstad ) / Reto / NMS ( Det Norske Misjonselskap ) / Galleri Normisjon / Maritabutikken / Fretex / Uff
 
- Loppemarked. Sett av en lørdag eller søndag, ta med drikkeflaske, småpenger og en dose tålmodighet, og gi deg hen blant alle klærne. Plutselig dukker det opp den ene skatten etter den andre. Barnehageklær, festklær, utkledningskostymer. You name it. 
Sjekk ut loppemarked.info med oversikt over landets store og små loppemarkeder. Verdt å nevne er også lørdagsmarkedet på Grønland og Vestkanttorget på Majorstua og søndagsmarkedet i Birkelunden. ( Alle i Oslo.)
 
- Arv. Forhør deg blant venner / familie / barnehagen om noen har klær de vil gi bort. Og sjekk med foreldre om de har tatt vare på noe fra da du var liten.
 
Jeg går som oftest etter de helt enkle klærne, uten for mye pålimte trykk, glitter, dill og dall. Kvaliteten er viktig, de må være av bomull eller ull og ikke altfor utvasket. Små hull her og der er lett å sy, og fikse nye knapper er ingen stor sak. Hjemmestrikket er gull! Fargene rosa og blå er godkjent men ekstra glad blir jeg når jeg kommer over fint tøy i de andre fargene. Grønt, rødt, gult, orange og brunt er jeg fan av. Barnesko handler jeg sjelden brukt, men er de lite brukt, hele og rene, går det an det også.
 
Hva tenker du om å handle brukt til barna? Og har du noen lure tips du vil dele?

6 comments:

  1. Elsker stilen hennes, men så skulle jeg vel heller sagt stilen din ettersom du kler henne ;) God helg! Klem

    ReplyDelete
  2. Veronika9/27/2013

    Enig, brukte klær til barn er topp! For miljøet, for lommeboka og rett og slett fordi man kan finne så mye fint og kult. Syns det er så mye kjipe barneklær i butikkene for tiden, lite å velge i. Særlig for gutta, det er stort sett bare grumsete farger og "tøffe" trykk med sinte/farlige dyr og store kjøretøyer... Og for jentene er det bare rosarosarosa. Liker ikke de begrensningene den oppdelingen gir barna. Med brukte klær har man fler muligheter. Sønnen min har arvet mye fra slektninger. Noe av det har jeg hatt da jeg var liten, veldig koselig at det kan brukes igjen! Har også kjøpt endel på loppis. Senest i dag var jeg innom Fretex og fant intet mindre enn fem superfine strikkegensere. Tre til sønnen (en knallgrønn, en i grønt og brunt og en i rødt og orange) og to til meg selv... Endelig Mariusgenser! Og ull er gull. Gotta love Fretex.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi så herlig med deilige ullgensere. Mariusgenser star og på min ønskeliste. ;) Ja uff, rosa er en fin farge, men rosarosarosa, les glorete, glitrende,syntetisk osv (!) blir for mye. Om jeg kan velge. Haha. Ikke alltid jeg får min vilje igjennom.

      Bra du og ser fordelene ved brukthandel. Tommel opp til deg!

      Delete
  3. Bra innlegg!

    Her er vi også store bruktnisser :) Helt utrolig hva man finner etter en halvtime i kleshaugen på loppiser. Jeg hamstrer også flere størrelser frem, så her har eldstegutten alltid en skuff med klær som venter på å passe. Har også etter flere år lært meg hvilke loppiser som har bra klær, feks Ullevål skole, og Åskollen loppis i Drammen. Synes det er kjempegøy med klesjakt!

    God helg til deg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja ikke sant!. Et dypdykk ned I haugene kan resultere i den ende godbiten etter den andre. Jeg var veldig flink til å hamstre flere str frem tidligere, men så.. ja, hva skjedde? Det må jeg se å ta opp igjen! Takk for tips, må sjekke ut Ullevål :)

      klem

      Delete

Comments makes me smile!