July 19, 2013

DIY: THE WOOL PILLOW

 
I går kveld fattet jeg endelig mot og lagde en ny pute med reststoffer i ull. En side i mint og en i grå. En "lag selv" knapp fra sengegavl-prosjektet ble og tatt med. Å sy en slik pute er ganske så enkelt. Det er bare å klippe til stoffet i ca str. som passer innerputen ( min er ca 50x50 cm ), legge stoffene mot hverandre på vranga, feste sammen med knappenåler, for deretter å sy de sammen  ca 1 cm fra kanten (nesten) hele veien rundt med symaskinen. Ullstoff rakner ikke opp i kantene, så derfor trengs det ikke sys sikksakk rundt sømmen. Bare pass på å la det være igjen en liten åpning i putetrekket, så du får innerputen på plass. Jeg brukte to stk. innerputer fra Ikea, for at den skulle bli tykk og god. Knappen festet jeg i innerputene, før jeg sydde igjen åpningen for hånd.
 
Jeg er veldig fornøyd og ikke ble det noen dyr affære heller. Det søte korall-hodepute-trekket plukket jeg opp for en tier på "altmuligbutikken" på töckfors kjøpesenteret i Sverige. En glad liten fargeklatt som virkelig gjør seg i sofasengen min. De russiske dukkene fra Broste har fått smurt seg inn med mineralolje og har blitt myke og deilige å ta på. Og strukturen i treet kommer mye bedre frem. Et lurt lite tips om du har tørre klosser, leker eller trefigurer i hus.
 
Det var gårsdagen. I kveld skal de nye skoene i vinduskarmen på og det skal ikke syes for å si det sånn! Ha en god helg folkens!

8 comments:

  1. Fin ullpute :) kjekt med kjappe og fine prosjekt :)
    Ha ei fin helg! :)

    ReplyDelete
  2. Alt du tar i blir til gull! Med symaskinskrekk må jeg nok drømme om en sånn pute en liten stund til, men kanskje en dag :) Håper du får en fin helg!

    ReplyDelete
  3. Så morsomt å se hva jeg har hatt i hodet siden jul (jeg sydde uendelig mange risvarmere med dette ullstoffet som yttertrekk:/)på bilder!
    Knallfin pute:)Jeg har ikke tatt i en symaskin siden jul, men putestoffet ligger der klart..Kanskje til neste jul;)
    Kos deg med de fine skoene på!

    ReplyDelete
  4. Så fine fargar og detaljar! Gult, lyseblått og korall er nydelig i lag. Og artig å bruke sko som pynt i vinduet!

    ReplyDelete
  5. Den puten likte jeg - superfin! Så flink du er :-)

    ReplyDelete
  6. WOW! I like pastel colors and thin legs of the furniture.
    I love the composition.

    You can see my blog here: elbureaudelorena.blogspot.com

    A hug from Spain!

    ReplyDelete
  7. I like A LOT! :)
    Puten ble kjempeflott og den ser überdigg ut å hvile hodet på..

    Det tredje bildet i innlegget var såå fint.
    Sikker på at det er fra ditt hjem? ;) Det ser ut som et katalogbilde jo. *digge*

    Ha en fortsatt fin sommer! . . Sees vi på IKEA-treffet om et par uker?
    Solklem fra Heidi :)

    ReplyDelete
  8. den ble kjempefin! tror jeg blir nødt til å lage meg noe lingnene selv, hadde jo passet så kjempefint inn i sofaen min! :)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!