June 15, 2013

DIY - HEADBOARD

 
Ting tar tid. Det er sikkert og visst. Her kommer endelig fremgangsmåten på min nye sengegavl!
 
Materialer og utstyr jeg brukte:
 
Målebånd // MDF-plater (Thaugland) // Skumgummi-madrass (Jysk) // Tapetkniv // Ullstoff (Panduro) // Spraylim // Stiftemaskin og stifter // Drill med borr // Nål og tråd // Saks // Lag - selv -knapper (Panduro)  // Strikkepinne // Tang // Vinkler i stål for feste (ClaesOhlsson) // Skruer
 
 
MDF platene fikk kuttet opp til riktig størrelse på trevarehandelen. Jeg klippet til stoffet slik at det gikk an å brette rundt øverste del av MDF platen og madrassen. Skumgummimadrassen kuttet jeg også lett til med tapetkniv. Får at stiftingen skulle gå enkelt for seg festet jeg først både stoffet og skumgummien fast med spraylim.

 
Jeg stiftet fast stoffet og skumgummien kun på halve platen. Resten av MDF platen skal skrues fast til rammen rundt sengen. Jeg begynte i midten på alle sider og stiftet meg utover. Ullstoffet er ganske så elastisk og lett å jobbe med.
 
 
Platene var kronglete å få på plass uten hjelp. Jeg festet først de to sidene sammen i hjørnet med vinkler. Her har jeg for øvrig også skråkuttet skumgummien slik at hjørnene lettere ville gå i sammen. Så plasserte jeg sengegavlene oppe på stabler med bøker, for å så å skru de fast til sengerammen. Gavlene "hviler" over overmadrassen, så det er enkelt å bytte sengetøy uten at den kommer i veien. 



Jeg har tidligere brukt samme ullstoff i grått, ved omtrekking av et gammelt telefonbord, og til knappene tok jeg i bruk rester av dette. Gjør-det-selv-knapper fra Panduro er super enkle å lage. Og i skjønn HAY stil falt valget på store, fine knapper.
Jeg målte opp avstanden på baksiden av MDF platene med målebåndet og merket av hvor jeg ville feste knappene. Deretter borret jeg små hull med drillen, for så å stikke inn en strikkepinne for å finne hvor ca. jeg skulle feste knappen på forsiden. Nålen fulgte da enkelt strikkepinnen fra fremsiden og tilbake til det lille hullet i MDF platen. Tråden strammet jeg til og festet ved hjelp av en knapp.

 
Nesten ferdig.
 

Et voila!

Min nye sofa/dagseng/seng! Fortsatt veldig fornøyd med resultatet.

7 comments:

  1. Anonymous6/16/2013

    Litt av en jobb!!
    Og så klare det alene!
    Du imponerer din mor stadig :)
    Ha en fin ny uke :)
    Klem fra mamma

    ReplyDelete
  2. Det blei KNALLFINT!! Og veldig praktisk. Du er flink! Ønsker deg ein god dag:-)

    ReplyDelete
  3. SUPERFINT (:
    Du er så flink altså, og jeg elsker fargen.

    ReplyDelete
  4. Den var fin! Gøy å lage ting selv. Noterer det på idélisten min til fremtidig flytting;) Dette kan sikkert fungere både i stue og på barnerom? Vakker farge på trekket, og så er det likevel enkelt å variere ved å endre på puter og pledd. Takk for inspirasjonen.

    ReplyDelete
  5. Det ble så utrolig utrolig fint, og så inspirerende! Takk for at du legger ut hvordan herligheten ble til :)

    ReplyDelete
  6. Anonymous9/10/2013

    Hei her fikk jeg inspirasjon, det ble kjempefint! lurer på hvor du har fått tak i det lysegrå ullstoffet.Har lett etter slikt en stund men bare funnet mørkere gråfarger. :)

    ReplyDelete
  7. Mariann4/15/2015

    Hei! Jeg flyttet inn i en liten studenthybel i fjor som hadde stort behov for gode+smarte løsninger. Søstra mi hadde kommet over bloggen din og foreslo at jeg burde lage din DIY sengegavl for å kombinere sofa og seng. Den viste seg å være både enkel og relativt billig å lage, men har transformert hele rommet. Har hatt den noen måneder nå og fått mange komplimenter. Tusen takk for tips og inspirasjon! Mariann :)

    (bilde: http://tinypic.com/r/2uqd35g/8)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!