March 06, 2013

VINTAGE WOOL


Myke hjemmestrikkede barneklær i ull er virkelig noe jeg setter høyt. Og tar man godt vare på dem, vasker skånsomt med god såpe og gir dem en ullkur i ny og ned, vil de vare lenge. Kjolen og genseren Nanino har på er noen av mine favoritt  vintagefunn. De har vært godt brukt i 2 år nå og jeg ble bare nødt til å dokumentere dem på før de blir for små. "Votter-på-inne"-leken er også meget populær omdagen. Søta mi.

Jeg bruker økologisk ullsåpe "Oliven vaskemiddel" og ullkur fra Sonett kjøpt på Helios. Ca75kr literen for ullsåpen. De er drøye og gode og jeg anbefaller dem varmt.

Den tynne ullgenseren er fra Pierre Robert, ullstrømpebuksen fra Janus og ullstrømpene fra Polarn O.Pyret.
 

4 comments:

  1. Så utrolig fine bilder. Søt jente i flotte ullklær, veldig gjennomført. Tusen rakk for tipset ang ullvaskemiddel :) viktig at det fine håndarbeidet i ull holder seg fint lenge, og at fibrene ikke ødelegges i vask.

    Hilsen Ingrid

    ReplyDelete
  2. Mine Pierre Robert trøyer til barna holder knapt fra søster til bror, får små hull i genser og longs. Noen tips for hvordan reparere?

    ReplyDelete
  3. Mine Pierre Robert trøyer til barna holder knapt fra søster til bror, får små hull i genser og longs. Noen tips for hvordan reparere?

    ReplyDelete
  4. Hei!

    Så kjedelig å høre. Har ikke opplevd små hull i disse men i andre eldre ullplagg. Da har jeg reparert med vanlig sytråd / evt ulltråd om det har vært stikket tøy. Heldigvis rakner ulla ikke opp ved slike små hull, så noen har jeg også bare latt være. :) Jeg prøver å vaske tøyet så sjeldent som mulig, og vasker vanskelige flekker for hånd. Dumt at trøyene deres ikke holder seg :/

    ReplyDelete

Comments makes me smile!