February 05, 2013

CARNEVAL PREPARATIONS

Karnevalet er et eldgammelt ritual som i en eller annen form har eksistert i de fleste kulturer fra de tidligste tider. Karnevalet har fått sitt navn fra det middelalderlatinske Carnelevare, som betyr fjernelse av kjøttet, og minner om tiden etter karnevalsfeiringen – da kjøttets og kjødets gleder opphører og fastetiden begynner.
I Norden ble karnevalet kalt fastelavn. Ordet skriver seg fra det tyske Fastenabend (aftenen før fasten).
Karnevalet er en fest for våren, et gledesutbrudd over livets oppstandelse!

( Fra barnehagens info-skriv)
 
Hvilken fin fest det kommer til å bli!
Snart skal begivenheten feires i barnehagen, og vi har begynt å snakke om hva som vil skje og hvorfor vi feirer.
Jeg har også forberdet et enkelt kostyme for vår soon-to-be treåring. 
 
 
Årets antrekk er... en grå finfin pusekatt!
 


Ørene har jeg tatt fra "grise" kostymet hennes fra i fjor. (Tovet, rosa ull). For å gjøre de mer kattevennlige har jeg kuttet til en ny, litt større grå trekant ( ullfilt ) og festet utenpå med nål og tråd. Halen er også grå ullfilt, klippet til med en liten hempe av strikk festet på. Ullfilten er kjøpt hos Panduro, rester fra en sete-omtrekking. Det er helt supert å bruke da det ikke fliser seg i kantene.
 
 
Knappen som halen skal henge i, har jeg festet bak i buksen hennes. Suplert med noen værhår og en liten snute tror jeg nok dette blir godkjent!
 
Kostymet er veldig enkelt og lett å få til. Og ikke mist rimelig å sette i stand. Etter noen runder i leketøysbutikker sitter jeg tilbake forundret og sjokkert over hvor mye av utkledningstøyet som er av syntetiske stoffer. Hvor blir det av den myke bomullen, silken og ulla? Syntetisk er ikke så kult, derfor har jeg endt opp med å tilpasse "katten" til et av Naninos ullsett og hennes grå ullvest. Det er ikke så mye annet de har på seg inne nå omdagen, så greit å slippe å kle seg så mye om før de skal ut å leke i barnehagen. Hehe. Praktisk tenkende.
 
Har du karneval-barn i hus? Hva syntes du om utkledningstøyet i lekebutikkene? Kanskje du til og med har noen gode utkledningstips å dele? Det hadde vært gøy å høre om.
 


14 comments:

  1. Kostymene i butikken er syntetiske, kjedelig perfekte og sykt dyre. Snuppa på 1,5 år skal gå som Nasse Nøff. Lys rosa body og strømpebukse (som vi har fra før). Kjøpt en mørk rosa body som jeg klippet armene av og tegnet striper på. På hodet skal hun få en rosa strømpebukse som jeg putter doruller i og former til ører. Billig og enkelt :)

    ReplyDelete
  2. Åh! Hun kommer til å bli kjempefin! :) Håper vi får se et bilde:) Jeg skal akkurat til å skrive et innlegg om karneval selv. Linker til deg, for du har jo fortalt så fint om hva karneval er:) Eline ville være rockestjerne i år hun. Jeg gjør alt for å slippe unna syntetiske (og grelle) leketøysforetningskostymene... Lillebror skal være babybjørn, da tror jeg at jeg må låne ideen din! For brunt ullundertøy har han :)

    God tirsdag!

    ReplyDelete
  3. Så fint! Snuppa kommer til å bli kjempefin! Jeg synes det er så mye bedre med slike antrekk enn det man får kjøpt i butikken. Ja til hjemmelagde kattepuser fremfor Disney-overdose. :)

    ReplyDelete
  4. Så fint kostyme!!
    Jeg er helt enig med deg, jeg liker ikke de syntetiske kostymene fra lekebutikkene! I vår bhg begynte de i fjor å lage enkle kostymer i bhg, slik at det blir mest mulig likt for alle. Vi får kun beskje om hvilken farge barna skal ha på klærne sine, så tover de enkle ører og haler der. Helt fantastisk syns jeg, selvom jeg først følte meg litt snytt for å lage kostyme, for jeg syns jo sånt er gøy;)

    ReplyDelete
  5. Så søt hun kommer til og bli:)
    Og så deilig med ull ♥
    Her har alltid ungene blitt kledd i hjemmelaget kostyme til karneval i barnehagen, utenom i 5-7 års alderen, da SKULLE sønnen være Kaptein Sabeltann, hehe:))
    Mine har stort sett vært dyr av ulike slag, eller troll:)

    sukk... kjenner jeg savner den småbarnstiden veldig... ♥

    ReplyDelete
  6. Herlighet!
    Du er så kreativ og flink, kostymer i butikk syns jeg ser helt grelle ut, dette var bare lekkert!

    Fin tirsdag, søte du!
    klemklem

    ReplyDelete
  7. Det blir et flott kostyme! Og så gøy at det er hjemmelaget -
    har ikke helt sansen for sånne kjøpekostymer... Du er så kreativ og flink:-)

    I barnehagen til sønnen min lager de faktisk antrekkene selv, og jeg er sikkert en av de få mødrene som er litt skuffet over det. Jeg synes det er innmari gøy å lage kostymer. Heldigvis har jeg en skolejente som jeg kan lage karnevalsantrekk til. I år blir det leopardantrekk - etter at mor fant et par meter med leopardstoff liggende nede i kjelleren:-)

    Klem

    ReplyDelete
  8. Så flink du er, skikkelig kreativ supermamma;)
    Hun kommer til å bli en søt katt;)

    I fjor så var lillemor her i huset redd for alt som var loddent, da prøvde vi både med harepus og kattepus kostyme men hun endte opp i brorens brannmanns-kostyme faktisk;))

    Herlig kveld til deg!

    klem malla

    ReplyDelete
  9. KOmmer til å bli en veeeldig søt pusekatt :D Moro å lage kostymer selv!

    ReplyDelete
  10. Flott kostyme. Vegard (snart 5) er ikke så begeistra for å kle seg ut, så i år som i fjor, skal han være katt. Sort strømpis og genser' og hale og ører fra butikken. På hans første karneval var han bie, også da med sort strømpis og genser, gul body som jeg tegnet sorte striper på, og klippet av ermene på. Vingene klippet jeg ut av tykk sølvfarget papp. :-).

    ReplyDelete
  11. Hun kommer til å bli den fineste pusen :-) Kostymet er enkelt, superfint og mange ganger bedre enn de syntetgreiene som lekebutikkene selger. Om to dager sender vi et skjelett og en Ole Brumm til karneval i barnehagen, førstnevnte er en helt ok h&m-drakt, sistnevnte er dessverre en sånn ekkel syntetgreie. Men det er gutta selv som har fått bestemme. Jeg sjekka ut politikostyme på lekebutikken, og den kostet svimlende 500 spenn!!! Ok, den var ganske gjennomført og fantes ikke syntetisk i det hele tatt, men i den farta femåringene vokser i hadde det blitt bare noen få gangers bruk, og da blir det litt drøyt synes jeg. Det er ihvertfall smart å ta utgangspunkt i ullundertøyet barna går i dagen lang uansett. Smart tips jeg skal huske til neste år :-)

    ReplyDelete
  12. Så flott kattekostyme, det er så fint med enkle hjemmelaga kostymer til karneval:) Også så greit å vite litt om hvorfor vi feirer karneval :)

    10-siders flott reportasje med bilder i Husohem/Retro, jeg fikk det i posten idag:) Blogghilsen fra meg der inne:)
    Gratulerer Mumsi:)
    varm klem fra Trine:)

    ReplyDelete
  13. Jeg er helt enig med deg, det er rene syntet-helvetet! :( Dessuten koster det obskønt mye penger... Her i huset tror jeg vi i år går for å være dykker. Da har vi nemlig alt i hus fra før av: Våtdrakt i barnestørrelse (riktignok ikke i ull... hehehe), badering og små snorklebriller. ;-) Han i utebarnehage får vi se på. Kanskje han får en fotballdrakt utenpå den digre vinterdressen eller noe! Nylon-kabelsatan til tusen spenn blir det i alle fall IKKE!

    ReplyDelete
  14. Og jeg glemte det viktigste: Det antrekket du hadde laget, var NYDELIG! Og så enkelt! <3

    ReplyDelete

Comments makes me smile!
Takk for alle kommentarer, gode ord og hilsner, blogging gir meg overskudd og glede i hverdagen. Om det er noe du lurer på så send meg gjerne en mail eller still spørsmål her i kommentarfeltet. Da vil jeg svare deg her ;)