January 17, 2013

CONTEMPORARY ART


 
"Sitat" - Utdrag fra boken "Kunstens avslutning" av Arthur C.Danto.
 
 
Jeg er fortiden med på kurset - "Looks like art - must be art" med en av mine favoritt lærere. Målet er å komme nærmere samtidskunsten, forståelsen av den, tolkningen osv. Det er utfordrende, så mye å sette seg inn i, diskutere, lære, prøve ut og ikke minst å se på galleriene og museene i oslo om dagen. Og refleksjoner rundt hvor jeg selv "hører" hjemme, hvor jeg vil og hva jeg "liker/ikke liker" og hvorfor/hvorfor ikke osv. får hjernen min til å koke. På både godt og vondt.
 
Over er mitt verk på mini-utstillingen "Sitat", vi satt sammen på tirsdag. Pluss litt lek med kameraet. Vi skulle tolke/illustrere/lage kunst av et sitat/utdrag fra boken "Kunstens avslutning". En samling essays, skrevet på en særdeles tung filosofisk og kunstlitterær måte. Jeg forstår samtidig som jeg ikke forstår. Vanskelige slike tekster..
Så derfor begynte jeg å utforske selve teksten i stedet. Ordene. Sammensetningene. Avstanden mellom ord. Jeg tok i bruk den gamle kopi maskinen. Kopierte opp teksten. Tok utsnitt etter utsnitt, etter utsnitt, til det tilslutt bare stemte. Deretter forstørret jeg det opp fra A4 til A3. Og større og større og større. Til den tilslutt bestod av 16 A3 ark. Hadde jeg hatt tid ville jeg ha gjort den enda større.
Jeg mistet oversikt over kopiene og måtte pusle det sammen igjen. Virkelig konsentrere meg. Forstørret slik innser jeg at den perfekte lille skriften i boken ikke er perfekt likevel. Og jeg finner en slags poesi blandt ordene..
 
Resten av tolkningene lar jeg være opp til deg som betrakter for nå.
Et av favoritt sitatene, brukt i boken: 
 
 
Hamlet: Men ser du ingenting?
Dronningen: Nei, ingenting - skjønt jeg ser alt som er her.
 
Shakespeare: Hamlet, fjerde scene i tredje akt.
 
(Gjendiktet av Andrè Bjerke i Shakespeare: Hamlet, Aschehoug, Oslo, 2002.
 / Hentet fra boken "Kunstens avslutning" av Arthur C.Danto )
 
 

1 comment:

  1. Det hoeres ut som ett knall bra kurs! Jeg har saa lyst aa dra paa inspirerende kurs - helst hjem til/i studio med en fabelaktig kunstner/illustrator/grafisk designer ;)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!