January 11, 2013

COLLECTION - SIDE PLATES

 
Jeg er så glad i den svenske interiørboken Detaljer. Det er en stor kilde til foto- og interiørinspirasjon. I dag ble jeg inspirert til å dokumentere frokost-talerkenene våre. Slik som det gjøres i boken. Sakte men sikkert har vi klart å bytte ut de fleste av "Ikea-hybel-start-kit`ene" våres med porselen av en bedre kvalitet. Ikke bare er de søte og fargerike, de kommer med en historie og er fulle av nostaligi. Noen har vi flere av, noen er alene, noen er arvet, andre er bruktfunn fra her og der. Det de har til felles er at de gjør oss glade!
 
Fra øverst til venstre:
 
1. Figgjo Flint - Turi Design - Astrid  2. Egersund Flint  3. Wiuterluig - Røsiau - Bavaria 
4. Stavanger Flint - Rolf Design - Nora  5. Stavanger Flint  6. Figgjo Fajanse - Turi Design - Granada  7. Cmielow - Made in Poland 1  8. Stavanger Flint  9. Figgjo Vitroporselen V555 
10. Figgjo Market  11. Figgjo Flint ( Nb. Ansiktet er lagt på av meg i Photoshop ).
 
Har du mange forskjellige tallerkener i kjøkkenskapet eller kjører du kun-et-servise-stil?
 
     

13 comments:

  1. Åh, så mange fine tallerkener! Her har vi litt av hvert. Litt fra studietiden, litt fra familie, litt fra loppemarked. Salig blanding. :-)
    Ble inspirert til å gjøre det samme jeg nå! Hehe.

    Klem Lene

    ReplyDelete
  2. Jag har också lite blandat. Har ganska många likadana tallrikar, men har också börjat köpa på mig mer udda, framför allt av assietter.
    Och den boken är fantastiskt inspirerande och rolig att bläddra i! Jag har den också.

    ReplyDelete
  3. For ei herleg, fargerik og ikkje minst gledesspreiande tallerkensamling! :) Min definitive favoritt er tallerken nr 4 - Nora *smelt* :)
    Eg held òg på å få ei fin, lita samling, men eg hadde i første omgong tenkt å hengje dei på veggen som pynt. Men no trur eg jammen eg òg vil byte ut dei nitriste ikea-tallerkane og heller gå for denne retrovarianten. Kvifor ikkje bruke desse skattane dagleg? :)
    Men vaskar du dei i oppvaskmaskin? Eg er nesten redd for å ta i dei, synes dei er så verdfulle...
    Takk for boktips - den må førast opp på ønskelista :)
    Ha ein fin dag :)
    Klem, KristiN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk søte du! Vi bruker tallerkenene daglig også i oppvaskmaskinen. Men jeg vet at de egentlig ikke har så godt av det, så vi prøver å kombinere med håndvask.

      Boka er super, anbefalles!

      -Mumsi

      Delete
  4. en herlig samling. jeg har blitt inspirert til å lage meg en egen samling ü
    ha en riktig god helg!

    ReplyDelete
  5. Herlige tallerkener! Er så kjekt med litt fargar!

    God helg!

    Klem Gina

    ReplyDelete
  6. Hver for seg er tallerkenene flotte, men sammen ble det jo råflott! Kul idé :D

    ReplyDelete
  7. FOR noen herlige bilder! Nå ble jeg glad!

    ReplyDelete
  8. Kjempefine!! Jeg har også masse forskjellig :) Dette er SKATTER :)

    ReplyDelete
  9. Sikke en fin samling tallerkner :) Og så er det så hyggeligt at dække på bordet med forskelligt servise fremfor alt er ens og hvidt.
    Som altid - elsker stilen og dine billeder !

    Godt nytår.

    KH Maria.


    Ps: Bogen 'Detaljer' er også en af mine favoritter i min boghylde.

    ReplyDelete
  10. Aldeles skjønn samling du har! Her har vi også lenge hatt en glad miks av gamle tallerkener, delvis arvet og delvis fra den lokale skrothandleren. (Kjekt når man skal dekke til mange og har nærmere 50 tallerkener å ta av...). Skjønt, i det siste er jeg nok blitt mer og mer minimalistisk også i tallerkenveien. Vurderer å begynne å samle på noe helt enkelt og hvitt. Tror neppe det blir noe åpent hyllesystem på mine tallerker noen gang, til det er jeg rett og slett for dårlig til å tørke støv tror jeg, hehe! God søndag til deg!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!