November 09, 2012

THE PHOTOGRAPHY COURSE



I regi av Nib, Staples Alnabru og Canon var jeg i forrige uke sammen med nesten 30 andre bloggere med på fotokurs. Fotograf Stian Gregersen fra Canon gikk igjennom manuelle innstillinger, ISO, lukketid, blits mm. Det var mye god og inspirerende informasjon. Jeg er glad vi fikk presantasjonen i skriftlig form også for å si det sånn. Stapels disket også opp med lett servering, prosentavslag i butikken og en fin goodiebag. Jeg hadde også vinnerlykken med meg! Jeg vant en trådløs mus og tastatur av siste mote. Helt utrolig. Den nye musen er en drøm sammenlignet med min gamle, traurige. Jeg plukket også opp silkepapir og brune gavegaveposer. Fint å ha på lur nå når juletidene nærmer seg.

De viktigste tipsene jeg tok med meg fra kurset var

- Still hvitbalansen på auto, noe jeg aldri har gjort og derfior slitt med gule og blå bilder.. med mindre man ikke står rett under taklys el. når man tar bilder da.

- Den lengste lukkertiden man kan bruke når kameraet er håndholdt og med stødig grep er 1/60 sek.
Langlukkertid 15 sek til 1/10 slipper inn mye lys og stativ trengs. Rask lukkertid 1/200 til 1/2000 slipper inn lite lys og man kan fryse bevegelser i motivet. Eks. vanndråper når barn plasker i en vanndam.

- Høyt blendertall (f) gir full dybdeskarpehet i bildet ( F.5.6 - f.20 )  (Alt i bildet blir klart)

- Lavt blendertall gir liten dybdeskarphet ( f.1.2 - f.2.8 ). Det som er i fokus blir klart, det som ikke fokuseres på blir uskarpt. Fint på portretter, detaljbilder etc.

- Bruk enkle, rene bakgrunner - motivet får all fokus.

- Lysmåleren - Sentrumsdominert måling måler lyset i sentrum av bildet. Denne innstillingen er mest brukt til interiør foto.

- Stativ nå i høstmørket er lurt å bruke!

- Lek deg med kameraet. Utforsk det. Skru og vri på innstillinger. Ta mange bilder av samme motiv og ikke være redd for å prøve å feile. La deg også inspirere av profesjonelle fotografer.

Jeg har fortsatt en vei å gå når det gjelder foto. Men jeg lærer stadig og interessen bare vokser.
Håper dette var noen nyttige tips for deg også. En stor takk til Canon, Stapels og Nib!

5 comments:

  1. Fotokurs er gøy!
    Men det er rett som du skriver, leke med kameraet er viktig! Det er slik jeg har lært. Prøvd og feilet om og om igjen. Det er det som er gøy. Men du tar vidunderlige bilder, vennen.

    Herlige bilder nedover her. Nanino er bare til å spise opp!!

    ReplyDelete
  2. Takk for tips!!! Me like!! :-)

    ReplyDelete
  3. Så flott at du deler noen gode tips HER! :)

    ReplyDelete
  4. Supert med gode tips! Dette er noe jeg skal prøve ut :)
    Gøy å følge med på bloggen din :)

    ReplyDelete
  5. Takk for gode tips, og grattis med herlig premie.
    Fine kjolen sin i innlegget over her :)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!