July 18, 2012

Ny sofa!


Lenge har vi hatt lyst på en ny sofa. En nett liten retro sofa. En sofa som ikke tar opp hele stua,
er behagelig å site i og kul å se på. Jeg har tenkt at salg av den gamle og kjøp av den nye kommer til å bli svært omfattende og strevsomt. Men så her om dagen, etter et søk på finn, dukket den opp.
Den nye, gamle, fine sofaen til rett pris. Pluss en matchende lenestol. Vi fikk den og var ikke sene om å utsette leveringen av leiebilen vi har brukt i ferien. Den gamle sofaen fra Living ble utrolig nok solgt noen timer etter at jeg la den ut for salg. Helt fantastisk.

Så nå sitter jeg her. I en sofa med ordentlig sprett i rompa. I en stue med nytt dansegulv.
Jeg må innrømme jeg er ganske skeptisk til gamle, brukte sofaer som jeg ikke vet noe om. Men denne er fra et godt hjem. Den kom riktig nok med et par løse kantbånd som må syes og noen manglende knapper i ryggen. Pluss hint av gammel lukt. Ikke røyklukt heldigvis.
Men likevel.. DET må gjøres noe med. Noen som har noen tips om en spray el noe som kan fungere?

Pleddet i sofaen er også "nytt". Det er tatt med hjem fra svigemors loft og er pappaRottefinns gamle sengeteppe. Han vant det på en basar som barn. Det er et helt utrolig strikkearbeide. Iallefall for meg som ikke strikker.. Tenk at noen har lagd det for så å lodde det ut?! I am amazed.

12 comments:

  1. Hei! Gratulerer med flott sofa! Vi har faktisk en lignende. Det er vår andre 50-tallssofa. De er slitesterke, sjarmerende og virkelig et møbel og bli glad i. Den gamle lukten vil forsvinne etterhvert. Og visst du polerer teaken med teakolje får du herlig vintagelukt i huset som minner om barndom (ihvertfall min. Mine gamle foreldre som ble mor og far til meg i 1972, hadde dilla på å bruke teakolje på seksjonen, stuebordet m. m, he he). Flott pledd med affeksjonshistorie. Hilsen Stilleben

    ReplyDelete
  2. Kjempe fin sofa. Og det pleddet var bare helt fantastisk. To nydelige skatter.

    ReplyDelete
  3. jeg fantaserer også om lille sofa, og den model var rigtig fin. MEN tæppet, så flot, så flot.

    ReplyDelete
  4. gratulerer med ny sofa! :)

    ReplyDelete
  5. Du kan bruke luktfjerningsspray, men om du virkelig vis ha den ren og fjerne årsaken til lukten bør du leie en tepperensemaskin/sofarenser. Det er ikke så dyrt og kan leies hos de fleste renserier. Og når du ser fargen på vannet når det suges ut, skjønner du poenget med maskinen.... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. OI det visste jeg ikke, det skal jeg jammen ta å forøre meg om! Tusen takk for tips!!

      Delete
  6. Anonymous7/18/2012

    Gratulerer med ny-gammel sofa, den ser veldig fin ut :))
    Rensemaskin er sikkert lurt å bruke, anbefaler det jeg også!
    Har du salmiakk er det bruksanvisning for rensing av tepper og møbelstoff på flasken! Det er også en mulighet.
    Pleddet er lekkert, passer godt i sofaen:))
    Klem fra mamma

    ReplyDelete
  7. Oj, så fin!! Jeg ønsker meg også en retrosofa...
    klemmer fra Nord:)

    ReplyDelete
  8. Utrolig fin sofa! :-) Noe annet som vekket min interesse ved bildet, var det kule bildet/printet over sofaen. Kan jeg spørre hvor det er fra? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Hilde!

      Bildet er laget av en medstudent på Strykejernet. Her;
      http://www.medetlekentsinn.blogspot.no/2012/05/neon-i-stua.html , kan du lese mer om det!

      Delete
  9. Takk for kommentar inne hos meg :) Elsker bloggen og stilen din, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har oppdaget den før! Dødskul sofa, love it! :)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!