July 01, 2012

Har du møtt Turi?


Foto: Google
   
Turid "Turi" Gramstad Oliver, bak Turi Design for Figgjo Proselens fabrikk. Hun damen vet du som abreidet der i fra 1960 til 1980 og som tegnet mange av dekorene folk forbinder Figgjo med.
Blant annet den håndmalte dekoren Elvira, og de silketrykte dekorene Lotte, Market, Astrid,
Tor Viking, Saga, Barcarole, Arden og Clupea. For å nevne noen.

Kom over et intervju med henne inne på Nrk nett tv i kveld. Et klipp fra et gammelt Norge Rundt program fra 2009. Veldig gøy å se og å få møte damen bak "Turi"!
Sjekk ut "Turi" intervjuet her! 18:53 min ute i programmet begynner klippet.

Annet Figgjo-øyegodt kan også ses inne hos Frk.Eplegrøt`s lille hus, med sin utfordring fra tidligere i år - Vis meg din Figgjo favoritt!
 
  
Linnosaurus har også laget plakaten "Sjelero med Figgjo" som henger flott som den er på vår kjøkkenvegg. En liten hyllest til Figgjo. Jeg blir aldri lei av å se på den.

Guri, hva skulle vi vel ha gjort uten Figgjo??
Jeg er så glad for at Turi har skapt og fortsetter å skape så mye flott kunst og design!

Selv samler jeg ikke på et spesiellt servise, ennå, men er ikke sen om å hoppe & danse over skjønne kopper og kar når jeg kommer over dem. Liker du figgjo og samler du på noen spesielle design?

9 comments:

  1. Ja jeg elsker dekoren hennes, Samler jo på Tor Viking.Plakaten til Linnosaurus henger oppe hos meg også - Linn har gjort en så utrolig dyktig jobb med denne :) Takk for henvisning til den gamle utfordringen min på bloggen :)
    Natta!

    ReplyDelete
  2. Ikke bare liker jeg Figgjo. Jeg elsker Figgjo :D
    Skulle gjerne vært flue på veggen da Turi utviklet dekorene sine.
    Samler på Clupea, Lotte, Tor Viking og Saga. Og det har sneket seg inn både Elvira og Arden :)
    Tenk å få oppleve en sånn oppblomstring av interesse som Turi Gramstad Oliver har gjort.

    ReplyDelete
  3. Figgjo har laget mye mye masse lekkert:)
    ha en fin mandga
    klem

    ReplyDelete
  4. Anonymous7/02/2012

    Ååååå det er så mye fint som Turid Gramstad Oliver har designet. Jeg skal egentlig bare samle på Market , men senest igår kjøpte jeg en margarinkrukke i Maja. Den sto og ventet på meg i en brukt/quiltebutikk i Skudesneeshavn. Prisen var kun 50,- Hilsen Hanne fra Madla

    ReplyDelete
  5. Den plakaten er superfin! Kjøpte den til svogers i julegave, så de har den på kjøkkenet. De samler på August, tror jeg det er. Jeg samler på Clupea. <3 Når vi får åpne hyller nå, skal samlingen få stå fremme og brukes litt mer, selv om jeg bare har noen få deler! :-D Bruker det mest til sushiservering, hihihi.

    ReplyDelete
  6. I'm in love with these......cheery happy dishes!

    ReplyDelete
  7. er veeeldig glad for at hu Turi har gjort alt hu har gjort jeg:)) hu er faktisk nabo til svigers, på gramstad:)
    herlig den plakaten var!
    klem fra june:)

    ReplyDelete
  8. Så morsomt innlegg! Jeg samler på cadiz og et annet, begge er rolf design, men håper jeg kommer over noe turi også, særlig daisy eller elvira. I vår fant jeg noen sennepsgul oransje figgjo kopper som lignet litt på pantone koppene, de og var veldig kule :)

    Ha en fin dag :)

    ReplyDelete
  9. Så gøy at du viser frem motivet mitt! Takk for reklame og fine ord, tror jeg fikk noen salg pga dette innlegget;)

    Og så utrolig fine bilder fra hip hip-jamen i posten over her, du er en dyktig fotograf med øye for detaljer.

    God julihelg til deg!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!