June 24, 2012

På lansveistur i øst, vi snakker..

 
Jess! Skattejakt deluxe. God stemning, god tid og med godt selskap. Kan det bli bedre?
(Ja, om jeg hadde vært superkvinne og rukket innom alle steder vi ikke rakk også). Men.

Jeg skal ikke klage. Jeg elsker å gå i bruktbutikker. Se på alle de fine, rare og teite tingene. Hjertebank kupp, spenning og skuffelser. Alt omhverandre. tilfeldighetene råder. Herlig nostalgi. Billig og dyrt i en salig blanding.
 
Her om dagen var vi på tur, min mor og jeg, og jommen fikk vi ikke tatt bilder av stedene vi dro også.
Så nå kan jeg få dele noen fine bruktbutikk tips med dere!
  
   
Vi kjørte først til Ås. Til en av mine absolutt favoritt bruktbutikker. Misjonssentralen Gjenbruk. Jeg har tidligere omtalt den her & her. Her er det god og rolig stemning, drevet blant annet av mine gamle søndagsskole lærere. Du skal ikke se bort ifra at orgelet tas flittig i bruk. Så koselig. Varme vafler og kaffe byr de også på. Prisene er veldig hyggelige, og pengene går til et godt formål.
  
Deretter dro vi østover til Spydeberg. Hele 3 steder for loppejakt kan de tilby i den lille bygda.
Reto stiftelsen har en liten butikk og en STOR låve, 2 steinkast unna sentrum. Loven er nyåpnet og flott satt i stand. Jeg er super imponert og sommerfuglene i magen svirrer av fryd, bare jeg tenker på stedet. Sjekk ut mer info, kart og div. åpningstider her. Hos Reto har jeg kommet over mange go`saker, og prisene er helt greie. Noe er priset litt stivt, men igjen så går alle pengene til veldedig arbeid for rusavhengige.
   

I Spydeberg finns også den sjarmerende butikken Spydeberg Gjenbruksmiljø. Prisene er lave og betjeningen trivelige. Kaffen er alltid varm og kanskje byr de på vafler også. Guri, jeg skulle ønske jeg bodde nærmere, jeg hadde ikke vært en fremmed i disse butikkkene for å si det sånn.


Etter Sydberg dro vi videre til Askim og Gammelt & Nytt. Det var første gang vi var innom her. Butikken bugner over av flotte antikk og andre bruktskatter. Damen i kassen ønsket varmt velkommen og vi fikk vandre forsiktig rundt fulle av begeistring, lenge. En radio surret og gikk i bakgrunnen et sted. Prisene var litt for drøye for min stakkarslige lommebok, desverre. Men jeg var heldig å få med en sliten Egner bok på tallerken-kjøpet til min mor. Så smilet var ikke lagt unna likevel.


Tilslutt kom vi frem til grensen mot Sverige og stoppet innom den nyåpnede bruktbutikken i Ørje Sentrum. Min mor hadde sett en liten omtale av den i lokal avisa og det fristet å sjekke den ut. Den bugnet ikke akkuratt over av ting, (kanskje hadde folk handlet som gale på åpningen noen dager tidligere?) men her var det rent & pent og alt i skjønneste orden. Vi snakker brettekanter og nystrøket sengetøy! Prisene var det heller ikke noe å si på.
Samvirkelaget bruktbutikk heter den og mer info finnes på facbook siden deres her.
  
Etter en god matpause og storhandel av mat i Sverige måtte vi kaste inn håndklet. Fornøyde og slitne.
Men det frister å dra mer på tur. Håper ikke det blir lenge til neste gang.

Har du vært innom noen av disse butikkene før? Hva syntes du?
Del gjerne andre tips om bruktbutikker i øst om du sitter på noen.

7 comments:

  1. Spennende bruktrunde! :) Skal til Sverige nærmere helga tipper jeg. Men mot Charlottenberg. Prøver iherdig å lese meg fram til bruktbutikker på veien dit på nett nå. Men rop ut om du vet om noen :) Alltid like spennende å utforske nye bruktbutikker.

    ReplyDelete
  2. Å ja, elsker bruktbutikker. Skattejakten og alle ideene som dukker opp i forhold til hvordan tingene kan brukes osv. Alltid gøy:)

    ReplyDelete
  3. Har aldri vært innom noen av disse butikkene,takk for tips:)Dette er jo en perfekt tur...
    ha en fin dag
    klem

    ReplyDelete
  4. Oj jeg visste ikke om den miljøsentralen i Ås! Det er jo ikke så langt fra meg. Det må jeg sjekke ut i sommer :)
    Ser ut som dere hadde en strålende tur ihvertfall, virkelig drømmedag.
    Klem monica

    ReplyDelete
  5. the first pic - fantastic :) aaaaaaaaaaaand i love your new header. GREAT!!! i love to be here. so powerful, colourful...

    ReplyDelete
  6. Takk for inspirasjon, nå fikk jeg lyst på tur!

    ReplyDelete
  7. Takk for tips om bruktbutikker i Øst, nå vet jeg hvilken vei jeg skal ta til Sverige neste gang jeg skal dit:-)
    Og så mye fint du fant. Fantastisk hoptimist, tenk at du har hele 3 gamle, har aldri sett noen brukt før jeg. Heldig er du!

    Bruktbutikker utenfor Oslo er virkelig noe for seg selv, vi var også innom noen i helgen. Så gøy å plutselig oppdage en langs veien når man er ute og kjører:-)

    God ny uke!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!