May 08, 2012

Fremgangsmåten

Det er så artig at så mange vil være med på min give away!
Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av prosessen og hvordan det hele går til.
    
Teknikken jeg har brukt heter kåldnål. Vanligvis brukes kobberplater til dette. Det går ut på å ripe ned motivet i platen med en stor nål. Jeg tok i bruk en plexiglass plate denne gangen. Den varer desverre ikke like mange trykk, men er desto lettere å ripe ned i.
Etter jeg var ferdig med all ripingen, gnei jeg den inn med svart sverte/blekk og tørket det overflødige av. Deretter vetet jeg et tykt papir, la trykkplaten ned på pressen, papiret over og sveivet det igjennom med et trykk på mange hundre kilo.
Et ferdig resultat. Det er så artig med grafiske trykk. Man kan variere uttrykket i det uendelige. Mørkt/lyst, med farger og uten, alt etter som hvor mye sverte man lar være igjenpå trykkplaten. Man kan også gå videre med motivet, fortsette å ripe i det, legge tråder etc. på platen før man trykker for å få andre spennende effekter. Bruke forskjellig typer papir, ikke minst.
Her har jeg prøvd med farge.Først svart, tatt bort det overflødige og så lagt på gult.
    
Planen er å få opp en side om ikke altfor lenge, hvor jeg vil legge diverse trykk etc ut for salg. Kanskje vil det være av interesse for noen? Håper på det. Enn så lenge må du gjerne bli med i min give away hvor du kan vinne nettopp et slikt øyenstikker trykk.

Tvi, tvi!

7 comments:

  1. Jeg jobbet litt med dette da jeg studerte. Det er så kjekt! Veldig flott motiv du har der, liker det gule også. Er selvsagt med på giveawayen.
    Kos deg med grafikken!
    :)

    ReplyDelete
  2. Kjempe kult!! Elsker det gule sammen med øyestikkeren! :)
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  3. Så gøy å se!
    Nydelig trykk!

    ReplyDelete
  4. Å, som jeg ønsker meg grafikkverksted og ei diiiger trykkpresse! For noen år siden gikk jeg Granum, og da kosa jeg meg glugg med grafikk!

    Det trykket med det gule ble knalltøft! Og jeg kommer til å stikke innom hvis du åpner grafikkbutikk:)

    klemmer

    ReplyDelete
  5. tusen takk for at du viser oss dette! jeg har aldri prøvd noe lignende, og synes det ser helt fantastisk ut! du er virkelig flink!
    krysser alt jeg har av fingre og bein, og håper jeg vinner denne flotte premien ;)

    ReplyDelete
  6. Så kult!

    Jeg vil definitivt være interessert i å kjøpe et trykk, og krysser i mellomtiden fingrene for hell i give-awayen din! Du er så flink :)

    Klemmer fra Fransen :)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!