March 16, 2012

Retro VS Vintage. Og Antikk. En oppklaring.

    
Klær og møbler produsert før 1920 regnes som antikke, mens varer produsert mellom 1920 og
1980-tallet kalles vintage. "Retro" er et begrep som brukes om nye produkter som imiterer
gamle orginaler.
Kilde: Obos bladet 1 feb 2012.
   
Visste du det? Ikke jeg. Føler meg like tommelumsk som badeanda til Nanino over her.
Som forøverig er vintage. Eller var det retro? Retro og vintage begrepene må jeg innrømme jeg har blandet sammen. Og etter et raskt søk på bla. Finn, så føler jeg meg ikke alene om å gjøre det.
Antikk er jo alt som er veldig, veldig gammelt, så den er lett.
    
Har du tungen rett i munn?
  

16 comments:

  1. Takke for folkeopplysningen. Eg har nok blanda retro og vintage eg og ja ;o)

    Ha ei glad helg vennen!
    Klem

    ReplyDelete
  2. Ja, jeg har tunga rett i munn;) -Men jeg har nok brukt retro om vintage allikevel, siden så mange gjør det.

    Ha en super helg!

    ReplyDelete
  3. Ja, akkurat det visste jeg faktisk, men jeg gjør som spirello og bruker ofte retro om vintage.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja skjønner jeg godt. Jeg tror de fleste blander, selv inne på wikipedia ble jeg ikke helt klok..

      Delete
  4. En kjekk gjennomgang av begrepene. Takk. :)

    ReplyDelete
  5. Ååå, du! Hadde faktisk tenkt å lage et slikt innlegg selv:-) Retro betyr jo tilbake, eller bakover:-) I teatersammenheng har vi en teknikk vi kaller for retrospektiv teknikk, som går ut på et oppklarende øyeblikk mot slutten av stykket hvor trådene samles og vi "ser tilbake" for å forstå sammenhengen:-) Meen, jeg har absolutt syndet selv også på dette. Kanskje mest fordi "alle andre" gjør det?

    God helg til deg, søte Mumsi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det visste jeg faktisk ikke!! Takk for oppklaringen!;)
      Fiiin fredag til deg!!
      klemklem

      (fikk ikke opp kommentar-feltet, så måtte kommentere her..)

      Delete
    2. Hum, det visste jeg heller ikke. (Har sikkert lært om det i norsken engang :) ) Tror jeg kommer til å fortsette å blande litt fremover, ikke bare bare å bytte over natten. Eller? Hum..

      Delete
  6. Hmm, føler retro passer så mye bedre til sånne 60-70 talls greier :) Men nå må jeg lære meg å si vintage isteden. Vintage hører litt mer pompøse ut...eller?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi, "viiintidsh"! ET veldig så engelsk ord i allefall :)

      Delete
  7. Bruker bare vintage selv, men søker på retro på Finn ja....siden mye fint vintage heter reto der tydeligvis;) men ordet retro har mistet litt betydningen synes jeg, da mye blir kalt retro. Det kan være så mangt. Håper du er bedre om dagen. Sender deg mange varme tanker. God helg til deg:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sant det du sier. Retro kan virkelig være så mangt. Her går det unna, men føler meg i mye bedre form. Takk for din omtanke ;) God helg til deg!

      Delete
  8. æhh, det gidder ikke jeg bry meg noe om, tror vi alle har blandet litt en eller annen gang. Retro for meg et teak og oransje lampeskjermer, mens vintage er dusrosa kjoler med fjær;-) Jeg bruker vel egentlig begrepet vintage når jeg snakket om klær, når jeg tenker meg om..

    ReplyDelete
  9. Mind blowing! Det ante jeg ikke. Jeg har alltid brukt retro som vintage når det gjelder møbler. Og vintage har i mitt hode beskrevet gamle klær. Det blir uvant å bytte ut retro med vintage! Men takk for at du delte definisjonen :)

    ReplyDelete
  10. ops, er det noe med det å ja? må si meg enig med Pernille Ulrikke der altså! og vi kan jo ikke vite alt her iverden ;)
    gladhelg ønskes deg!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!