February 29, 2012

Havregrøt med blåbær

Kaldt vann i vintage barnekopp + grøt med blåbær på søt figgjo tallerken = Et vellykket måltid.
  
Nå er ikke dette en utpreget matblogg, men tenkte jeg skulle dele en enkel og supergod
variant av havregrøt. Både jeg og Nanino får i oss denne hverdagslunsjen / frokosten / kveldsmaten
med et smil om munnen. De er så greit å lage i stand havregrøt når jeg er tom for inspirasjon og matlyst.

Havregrøt med frosne blåbær lager du enkelt slik:
  •  Havregryn kokes opp i vann, og spes deretter ut med litt melk. "Suppen" tykner fort og blir
  •  en tykk grøt.
  •  La det putre i et par minutter.
  •  Ha i litt salt og en liten teskje honning om det skulle friste.
  •  Ta ut frosne blåbær fra fryseren og spre en håndfull på en tallerken, øs så varm havregrøt over.
  •  Krydre med kanel, litt sukker og litt smør i midten.
 
De frosne bærene får grøten til å kjølne raskt og gjør at ventetiden ikke blir lang for sultne mager.
Bærene tines til gjengjeld fort opp og sammen blir det super godt.
 
Alle målene er sånn ca, de tas på slump. Det trengs omtrendt dobbelt så mye vann som gryn.

Alt av frosnebær kan benyttes. Har man ikke plukket selv, får man fryste bær i frysedisken på butikken. 
Og bærene trenger ikke en gang å være frosne.  Bringebær, blåbær, bananer i skiver,
rosiner og eplebiter er også godt å ha på toppen. Og hva med å ha i litt müsli i grøten før man serverer? Eller hakkede nøtter?

Ah. alternativene er så mange. Og godt er det.
Vel bekomme.

7 comments:

  1. Havregrøt brukes oftest som frokost hos meg, jeg syns det smaker ekstra godt med en liten dæsj eple eller bringebær syltetøy :)
    Smart tips det med frosne bær!Skal prøves ut :)
    Delta gjerne på min figgjo utfordring inne hos meg, om det skulle friste,du har jo et fint bidrag med den tallerkenen der ;)
    Ha en fin morgendag!

    ReplyDelete
  2. Mums, havregrøt er faktisk det beste jeg vet til frokost, må teste med frosne bær i morgen da;) Håper det går bedre med deg, klemmer fra Wilhelmine

    ReplyDelete
  3. Nam nam...
    Havregrøt metter magen godt! :)

    STOR
    KLEM

    ReplyDelete
  4. Måtte liksom se to ganger, jeg har nemlig akkurat maken kopp :) Har til og med blogget om den en gang i tiden. Jeg har hatt min siden jeg var liten og er favorittkoppen her i huset.

    ReplyDelete
  5. så søt den koppen var :)
    ser ut som en god frokost.
    klem m

    ReplyDelete
  6. Havregøt er super mat, metter godt. Jeg er glad i å ha rosiner i, men skal teste med frosne kjøpebær. :-)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!