November 22, 2011

Stilleben med en hyllest

Det er slutten av november, kaldt og mørkt. Til min store frustrasjon rekker jeg ikke å ta bilder
hjemme i dagslys. På den andre siden får jeg øvd  meg på å ta innebilder i vanskelig lys, noe som
virkelig er et boost for den fotografiske lærekurven.

I kveld viser jeg frem stillebenet med hyllesten til pappaRottefinn på tadelakt-veggen i stua.


2 av skuffene på det gamle sminkebordet er tatt bort til fordel for Playstation. Her kan du se
hvordan hele veggen ser ut om du er nyskjerrig. Litt detaljer har jeg også foreviget:
 

En av mine mors hjerter lagd av rødekvister, holder seg fortsatt fine etter 2 år. Ikke værst det.


På veggen har jeg printet ut og hengt opp fine bilder av far og datter. Svart/hvitt bildene er tatt av
den dyktige fotografen Tarjei Krogh. Og teipen, i påvente av å få min egen fine Washi tape,
er vanlig maskeringsteip, dekorert med svarte prikker.


Planter i forskjellige høyder gjør det mer spennende visuellt. Bøker er fint å sette ting på.
 

Elsker den store gamle rammen, plukket opp på en bruktbutikk for 50kr. Så vakre detaljer.
 
Et fat med kubbelys hører til i novembermørket. En glassbrikke med Banksy motiv,
lyser opp der den står blandt flammene. Det er også en av Englandsgavene fra pappaRottefinn.

Er du også frustrert over det kortvarige dagslyset? Har du noen gode tips for fortografering i dårlig lys?
Jeg hadde virkelig satt pris på om du ville legge igjen noen ord i kommentar vinduet.
Alt av tips og triks, mottas med STOR takk!
 
Oppdatering:

Se gode tips til inne fotografering i mørke tider hos Høytrykk!

10 comments:

  1. Det er ikke lett å fotografere når dagslyset er borte. Men hva med en ekstra blitz-greie oppå kameraet? *ler* Du ser jeg har veeeldig mye peiling på kamera gitt. Men er noe sånt ekstra oppå det kameraet vi har. Og da blir det bra bilder på mørke dager/kvelder. Skulle gitt deg bedre svar, men samboer er på jobb. Han som har svarene. :) Hehe.

    ReplyDelete
  2. Så flott innlegg! Masse fine deteljer. Jeg har nettopp fått meg speilrefleks selv. Men har funnet ut av at ved å skru opp ios gjør bildene lyserer, for å få bildene "hvitere" stiller jeg inn på whitebalance (wb på mitt kamera). Ellers er jo photoshop alltid bra, og curves! Det er i allefall hva jeg gjør, håper det er til nytte!

    ReplyDelete
  3. Fiine veggen!!

    Her er det også litt fotofrustrasjon om dagen, og mindre lys blir det jo framover... Høg iso funkar toleleg greitt, men bileta mine blir velidig gule, same kva eg stiller kvitbalansen på. Stativ og laaang lukkertid kan funke, eller blitz retta mot taket eller eit papir.

    ReplyDelete
  4. Jaaa, jeg opplever akkurat samme frustrasjonen!!! Spesielt når jeg er her oppe i Nord! Men kan tenke meg at det samme problemet melder seg når jeg er tilbake i regnfulle Bergen...:/
    Skal følge med på kommentarene dine da, så kanskje jeg får noen gode tips!;)
    klem til deg

    ReplyDelete
  5. Forresten veldig fine bilder i dagens innlegg!!:)

    ReplyDelete
  6. Åååh, er det DET sånn vegg heter! Vi var i Marokko i høst, der var det sånne vegger på badene der vi bodde, og jeg ble fullstendig forelsket! Sånn bad skal jeg nemlig ha en gang.

    Nydelig fotovegg - og smart toalettbord (vi har samme patent, men som TV-benk, der alle skuffene i midten er fjernet). Elsker resultatet.

    Fin kveld videre til deg!

    ReplyDelete
  7. Øvelse gjør mester! Et skikkelig blinkskudd her, blant bildene du har tatt, ser jeg =)

    Ønsker en god natt og ditto drømmer!

    ReplyDelete
  8. Så koselige bilder. Kjempe fint!!

    ReplyDelete
  9. Pappa blir stolt og glad!! Elsker deg, jenta mi!

    ReplyDelete
  10. Mange gode tips og tilbakemeldinger! Takk!

    Stort kamerastativ er definitvit på ønskelista til jul. Lang lukkertid er bra å bruke, men funker dårlig uten stativ har jeg erfart.

    :)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!