November 10, 2011

I vunduet hos Fretex


Hver dag går jeg forbi butikkvinduene til Fretex Unika i Markvein, Oslo.
Hver dag blir jeg betatt, inspirert og legger merke til nye detaljer.
Hver dag undrer jeg over hvilke heldige personer tingene vil ende opp hos.
Og hvem som engang har hatt dem, hvor de kommer ifra og hvorfor eierene valgte å donere dem bort.
Og så irriterer jeg meg over prisene, for jeg vet at de vil koste mer en hva jeg kan gi for dem.
Men som oftest husker jeg på at pengene går til en god sak. Og da føles det ikke like dumt lenger.

13 comments:

  1. Av og til tenker jeg at Fretex overpriser en smule, selv om det går til et bra formål, men jeg går nå innom likevel nå og da. Og kjøper litt nå og da også Skrivemaskina er utrolig vakker! Og det samlingen med gamle bilder .....

    ReplyDelete
  2. OI! Her var det mye snadder! Jeg lurer på det samme... Hva er historien bak alle disse tingene? Var de en gave en gang? Til hvilken anledning tro?

    Tusen takk for herlig kommentar hos meg! Ja, det er jo ikke noe styr å lage kalender! Og tenk på den gleden den kommer til å gi Eline! Jeg heller nok mest mot å lage kalender til henne:)
    Tusen takk for gode tips til hva jeg kan fylle den med! Du er god:)

    klemmer

    ReplyDelete
  3. Oj, ingen som har sikra seg den Cathrineholm-bollen! Må være veldig overprisa da. :-)

    ReplyDelete
  4. Så mange fine ting, Mumsi:) Skjønner godt du kan tenke deg å kjøpe mange av dem:)
    Og jeg lurer på grunnen til at folk gir bort de mest personlige ting jeg, ting som barna har laget, familiebilder etc:)

    God helg:)

    klem fra Trine:)

    ReplyDelete
  5. fineste matboksene!!
    <3 Fin fredag til deg mumsi <3

    ReplyDelete
  6. Ja det er mye fint på diverse bruktbutikker :) Jeg tenker også som deg - det føles bedre å handle hos Fretex og i butikker som donerer bort penger.Må være en spennende vei å gå ;)

    God helg !
    Klem fra Janne

    ReplyDelete
  7. De er så flinke til å lage utstillingsvinduer på Fretex på Løkka, men overprisa, ja! Det vil si, jeg har noen ganger kjøpt ting til en ok Oslopris der inne;)

    Den Daisy-bollen mangler vi i samlinga vår, så den skulle jeg gjerne slått kloa i! Men spørs om jeg orker å stå i kø der den dagen vinduet selges ut og i tillegg betale en million for bollen;)

    Jeg driver forresten en liten "pop up shop" i Markveien 54 sammen med noen andre designere nå, vi forsvinner etter jul. Made in Bergen retail heter vi. Velkommen innom;)

    ReplyDelete
  8. Misunne, misunne....


    Tenke masse på deg vennen, så her komme ein knuseklem :o)

    ReplyDelete
  9. Så fine ting!! Og veldig fint presentert:)
    Synes det er litt dumt at brukt har blitt så dyrt.. Er vel fordi det er mote. Menmen, kjekt å bli inpirert uansett!
    God helg og klem:)

    ReplyDelete
  10. Hei.
    Ville bare si at det IKKE er meg som kaller folk fra Rogaland "pissemaur".. Ville bare få frem at det er et kjent uttrykk her i sør som har vært i mange år, kanskje så lenge som 20 år. De Rogalendingene som jeg kjenner er kjempekoselige og jeg kaller ikke noen for dette :-)

    ReplyDelete
  11. Jeg har samme hund og petrolfarget Daisy på utstilling her hjemme. Fine favoritter!

    ReplyDelete
  12. Er ikke mange årene siden Fretex var billig. Slik som jeg syns det bør være. Akkurat den på løkka er litt greit at den er litt dyrere, for den er på en måte en litt anna Fretex enn alle de andre. Men likevel...hmpf.

    Daisyterrinen (er det det det heter?(elsker at man kan skrive "det det det" etter hverandre sånn)) har jeg, fiin!!

    Goood helg til deg og dine!!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!