September 17, 2011

Oh du vakre lampe!


I sommer var jeg så heldig å få en diamant av en lampe av min fetters kones mor. Min søte
mor skrev på Facebook (under uklare omstendigheter) at jeg likte disse trearmede lampene så
godt. Og jammen plukket ikke min fine fetters kone opp dette og kom på at hennes mor igjen
hadde en stående ubrukt i kjelleren. Som jeg kunne få! Og jeg som ikke har Facebook engang.
  
 







Syntes det er så fint og hyggelig gjort. Kjenner jeg blir varm og god helt ned i tærne.
Slekten ble mobilisert og en av mine onkler fikk tatt lampen med seg i bilen over fjellet fra Bergen.
Og hit til meg. Til oss. Jeg hadde siklet etter en slik en lenge og vips, nesten mirakuløst, sto det
et eksemplar i stua. Takk Geir & Beate, og ikke minst Mor Beate! Jeg er så takknemlig ♥


Skjermene er gamle og slitt og jeg har lyst til å gjøre noe med dem. Samtidig er jeg usikker.
For hva velger jeg? Skal jeg surre rundt bånd? Male dem? Ta bort stoffet å ha dem åpne?
De er jo ganske så sjarmerende slik som de er også. Så mange valg, så mange muligheter.
Kanskje derfor jeg enda ikke har gjort noe med dem?


Hva ville du ha gjort? Tips, triks og ideer mottas veldig, veldig gjerne.

13 comments:

  1. Fantastisk lampe!! De er dyre på nettet, mener jeg å ha sett. Lurer på om de kalles tivoli-lampe?????? Jeg tror jeg hadde trukket de i noe fint retro-stoff:DDDDD Gleder meg til å følge med å se hva du gjør!!! klemz Grethe

    ReplyDelete
  2. Kjempekjempefin! Jeg derimot syns IKKE du skal trekke den i retrostoff :P Men det er jo bare for jeg er så lei av å se de stoffene på ALT på særdeles mange blogger. Jeg tror den hadde blitt megabodegafin med feks en gul, en orange og en...lilla feks? Ensfargede skjermer. Kickass!!!

    Gratulerer. Du er heldig!

    Ha en fortsatt topp helg :)

    ReplyDelete
  3. Skal si du har vært heldig da! Veldig veldig fin lampe! Det er jo rift om de der.. og dyre er de og ja..
    Jeg hadde vel enten trukket dem om i et annet stoff, hvis jeg hadde fått det til, eller sett om jeg kunne funnet noen andre skjermer på brukthandel/loppis e.l. Men det er meg - du må dekorere slik du har lyst vet du! Lykke til!
    Linda

    ReplyDelete
  4. for en koselig historie : )gode snille mennesker man blir glad av å høre om!

    ReplyDelete
  5. Hei og takk for fine ideer. Hjertedamas blogg: Ja er det ikke Tivoli lamper de heter? Tror nesten det. En fint navn ♥

    Janne: Ja ensfargede stoffer i forskjellige farger høres veldig fint ut. Mon tro jeg kunne fått det til? Har en ganske så utfordrende form..

    Skattejakt: Takk for gode ord. ENda noe å se etter på loppejaktene mine, det kan bli spennende!

    ReplyDelete
  6. Heldige du!!
    Min onkel har en lignende stående i kjelleren... Den er i bruk. Har nevnt for mamma at jeg gjerne overtar den om han finner ut at han vil kvitte seg med den;)
    Klem

    ReplyDelete
  7. **rettelse: IKKE i bruk...

    ReplyDelete
  8. Ååå, fiineste lampa! Jeg hadde latt den være akkurat som den er. Uansett blir det spennende å se hvordan den ender opp :-)

    Klem

    ReplyDelete
  9. Må fnise litt. Da en kompis flytta hjemmefra for sånn cirka 20 år sida, fikk han en lignende lampe i innflyttingspresang - som en spøk. Tror det var noen som hadde funnet den i søpla et sted. Og lampa blei et artig innslag, men fortsatt en spøk og ble med på flyttelasset hans et par ganger.

    Nå hadde den lampa sikkert gledet en retrogal dame. ☺

    Sjarmerende lampe du har fått tak i, så gøy at fetters kones mor kunne hjelpe.

    ReplyDelete
  10. Synes lampa di er kjempefin! Jeg tror jeg ville bevart den slik den er, eventuelt funnet noen nye skjermer på loppis/bruktbutikk og tatt vare på de sjermene som er om jeg skulle få lyst til å bruke orginalen senere. Ønsker deg en god søndag! Kom gjerne innom bloggen min og bli med på min GI BORT - få dager igjen. Hilsen Marielle.

    ReplyDelete
  11. Tøff lampe! Jeg hadde muligens tatt det helt ut og strippet lampeskjermene og spraymalt lampefoten. Lampen er så kreativ i seg selv at dersom du skal trekke om lampeskjermene så hadde jeg valgt en nøytral farge.
    Lykke til- skal bli gøy å se hva du gjør:)

    ReplyDelete
  12. Hey :) Sånne lamper er ikke lett og komme over!! Tro meg...jeg har prøvd! Og det har sikkert du også :) Heldiggrisen!! :)

    Hadde det vært meg, hadde jeg sprettet av kantsømmene og trukket om alle tre lampene i et lysere stoff, for å få mer lys-effektivitet, og så hadde jeg sydd på de orginale kantsømmene for å beholde lampen så orginal som mulig :) Den er jo helt nydelig!! :)

    Lilja

    ReplyDelete
  13. Lampen passer perfekt hos dere! Jeg lover, den er SÅ utrolig mye kulere der enn bortgjemt i en krok i kjelleren hos svigermor og svigerfar ;) Uansett hva du velger å gjøre eller ikke gjøre med den er den i de beste hender hos deg. Klemmer! Fetter ge

    ReplyDelete

Comments makes me smile!