September 03, 2011

DIY - Dukkeklær lagd av sokker

Mamma er virkelig god.
Så god at hun har tryllet frem perfekte dukkeklær av 2 sokker!



Dukkeklærne er elastiske og myke, og stoffet rakner ikke. En sokk ble lue, den andre en buksedress.
2 hull er klippet til armer. Beina er klippet til med et snitt rett opp, nederst i sokken. Deretter sydd
sammen til to bein, for hånd. Øverst på sokken er halsen på dressen. En søt liten blomst er sydd med lysegrønn tråd på brystet.

Så for et nytt sett med dukkeklær er 2 sokker (brukte/ubrukte), saks, nål og tråd, alt man trenger.
   

Sammen med dukken kom hun med et lite helseteppe, med heklede kanter rundt.
Teppet er klippet av fra et større, gammelt og slitt ett. Smart og fint!
Den nye dukken med utstyret i orden, falt VIRKELIG i smak hos Nanino. Det var så vidt jeg
fikk tatt noen bilder i dag.

Dette må vel være gjenbruk på sitt beste?
Neste gang en sokk eller 2 får hull i seg, eller Gud forby, vaskemaskina skulle finne på å spise en,
kan jo dette være noe å lage? 
Bare å slippe fantasien løs!

   

15 comments:

  1. takk for tips! Det skal jeg gjøre allerede ikveld! Har jo ca tusen enslige sokker her, og mange små dukker :)

    ReplyDelete
  2. Oisann, så smart! Og så pent det ble :) Virkelig gjenbruk på sitt beste, og det liker vi.

    ReplyDelete
  3. Så LURT! :) Veldig, veldig smart! Her i huset er det få dukker, da - i dukkehuset bor det dinosaurer. Kanskje de kunne fått seg et nytt antrekk? :D

    ReplyDelete
  4. Helt herlig og
    sjarmerende gjenbruk :o)

    Håper dere har en fin helg!

    ReplyDelete
  5. Åh, så skjønn!
    Bra tips :)

    ReplyDelete
  6. Datteren min så innlegget ditt, og lurte på om jeg kunne strikke slike klær til hennes dukke. Hun trengte i alle fall en lue mente hun. Da jeg forklarte det var laget av en sokk, fikk hun latterkrampe. Så lo hun hele veien mens jeg fant, klippet og knyttet sammen en sokk. Men fin lue ble det i alle fall.
    Lurt :)

    ReplyDelete
  7. For en utrolig god idé - det ble jo så fint! Skal jeg jammen huske på når vesla her begynner å leke med dokker.

    ReplyDelete
  8. Luringen! dette var både morsomt og smart :) 10 poeng.

    ReplyDelete
  9. Å sånt som dette bare elsker jeg! Skikkelig smart:) Takk for tips!

    ReplyDelete
  10. Heilt herlig! Dette trur eg at eg må prøve meg på!

    ReplyDelete
  11. Så kult, hadde aldri gjettet at det var sokker!! =)

    ReplyDelete
  12. Vi har akkurat kommet oss på nett og feirer med et blogglotteri. Kom innom oss og bli med da vel. Flotte premier!!!

    ReplyDelete
  13. Så enkelt og genialt. Endelig kan mannens stygge sokker bli brukt til noe fornuftig!

    ReplyDelete
  14. Mammaen din er genial, dette var jo rååålurt og fint:) Skjønner hvor du har kreativiteten din fra:)
    Så fint med de tallerknene på veggen under her:) Jeg har mange tallerkener, men ingen på veggen for øyeblikket:)

    Klem fra Trine:)

    ReplyDelete
  15. Må bare være med i skrytekoret av min søster. Helt suverent.
    Ha en fin dag med klemmer.
    Hilsen tante.

    ReplyDelete

Comments makes me smile!