August 15, 2011

Østfoldskogenes skatter


                                                          Stavangerflint = Lykke!


Langt inne i Østfold skogene finns det en hyggelig mann som selger brukt og antikk fra gården sin.
Jeg og mamma kom over en av hans infoplakater på døren til en matbutikk i Spydeberg.
Vi måtte dra å sjekke det ut, og glade var vi da han over telefonen sa vi var hjertelige velkomne.
Til og med en kaffekopp kunne han by på.
Spenningen og forventningene var høye og vi ble absolutt ikke skuffet da vi kom frem. Han hadde låve, uthus & stabbur fullt av bruktskatter, ting & tang. Stauder og blomster solgte han billig også, til min mors store fryd. Mamma fant og en hel del skatter hun bare måtte ha. (kopper/vaser/speil & fat).

Jeg landet på de flotte Stavangerflint delene over. Jeg forelsket meg helt i den herlige duse, blå fargen. Overflaten med relieff virkningen minner meg om Harlequin, en av mine favoritt tapeter fra Ferm Living.
Delene er produsert av Stavangerflint, men mer klarer jeg ikke å finne ut. Kan det være Kåre Berven Fjeldsaa (1918-1991) som har designet dem? Jeg har googlet og googlet uten resultat.
Noen som vet?

En annen av lørdagens funn er denne:


Min første lille solgule, hjertebank, Cathrine Holm bolle. Disse er så populære at jeg hade gitt opp
håpet på en gang å få eie en. (Uten å betale blodpris). Nå gjør jeg det og det føles så BRA.

Har du funnet noe fint i helgen?


21 comments:

  1. For noen fantastiske funn!
    Mønsteret på porselenet var skikkelig kult, så gøy å finne noe gammelt med et mønster som er så moderne nå. Det er kvalitet, det.
    Og lotus bollen er bare superfin, grattis med første!

    Gøy du ville være med på lotteriet mitt:-) Vi har fine dager, men overgangen fra ferie til hverdag og barnehage er nok litt slitsom for de små.

    Ha en fin kveld:-)

    ReplyDelete
  2. Så fine ting!! Jeg har en liten mugge i det Stavanger flint serviset- og jeg digger den. Har lett lenge uten å finne flere ting i serien. Men jeg vet dessverre ikke noe mer om dem...

    Jeg er ennå ikke den glade eier av Cathrineholm-skål da jeg i likhet med deg ikke er interessert i å betale blodpris. Jeg har et fat- som jeg bare betalte 15 kroner for. Det er det som er gøy!!

    Kjekt å se dine funn. Nydelige var de- alle sammen :)

    ReplyDelete
  3. Den gule bollen var jo bare hærlig!Den vil jeg ha, hehe.

    ReplyDelete
  4. Så heldig du er!!

    ReplyDelete
  5. For noen funn:), det serviset var kanonfint,
    og den cathrineholm bollen, fantastisk, digger fargen:).
    Klem Hilde

    ReplyDelete
  6. Oi! Knallfin den gule Cathrineholm bollen! Nå er ikke jeg noen kjenner men har ikke sett de i gult før, veldig moro :)
    Flott blogg du har forresten :)

    ReplyDelete
  7. ÅÅÅÅ, heldige deg som har fått Cathrine holm bolle i gul! :) Jeg ønsker også meg en slik en.. leter og leter.... En dag får vel jeg også min ;)

    Nydelige funn og herlige bilder!

    KLEM

    ReplyDelete
  8. Så fine ting du fant, lykken er å finne bruktskatter som gir den gode hjertebanken altså. Jeg fant fine småtterier på loppis på lørdag også. Gleder meg til resten av sesongen :D *♥*

    ReplyDelete
  9. Hærregud!!
    Er det mulig!!
    Ta meg med dit!!

    Som du skjønner, så synes jeg du har gjort noen alldeles flotte funn! Nå skal jeg be venninnen min som bor i Spydeberg om å saumfare "alle" matbutikkene etter lapper ;)

    ...Klæm

    ReplyDelete
  10. Jeg har også gjort et funn! Jeg har funnet igjen den kjekke damen som handler med antikviteter i Meråker. Hun hadde butikk, og så forsvant hun. Og jeg fant henne igjen, etter å ha finlest oppslag på butikken. Men hun har mest eldre ting, og svenske, kjører til auksjoner over grensen. Jeg kjøpte seks nydelige kaffekopper av henne, som var 100 år minst.Jeg kjenner at jeg fikk et enormt begjær etter det serviset du viser her, har aldri sett det før! VIL HA SÅNN!

    ReplyDelete
  11. For noen kupp! Heldiggris!

    Jeg har nettopp blogget om en av mine helgefunn. Du er velkommen til å ta en titt.

    ReplyDelete
  12. Kjempekupp d har gjort deg...
    klemklem

    ReplyDelete
  13. Hei igjen:)
    Ja jeg står der fast hver søndag:)
    Bare hatt ferie nå i juli...
    Det er bare å komme å hilse på:)
    klemklem og go natt...

    ReplyDelete
  14. Åh vennen, så mange flotte innlegg siden sist. SÅ herlige funn, bilder og ord. Og ja, det føles som om jeg kjenner deg. KOM snart tilbake til Øsfold. Jeg setter over kaffe/te så fort jeg vet du er i området!

    ♥ ♥ ♥

    ReplyDelete
  15. ÅÅÅ, du har en så vakker blogg. Og den lyse krølltoppen din gjør det ikke noe kjedeligere, akkurat. Herlige bilder og virkelig et lekent sinn har du.

    Klem TINTIN

    ReplyDelete
  16. Herlige boller og nydelig service. Samler på cathrine holm jeg også, startet med en stor gul kjele, som jeg fikk da jeg gav bort en haug med saker som passer fransk landstil. Jeg er på jakt etter dynetrekk og vatt-tepper fra 60-70 tallet, men håpløst å finne. Muligens har mye fra den tiden blir kastet, fordi ingen ville ha det. Klemz Grethe

    ReplyDelete
  17. Åh, det porselenet er helt fantastisk! Har en fin gul Cathrineholm-bolle som farmor har hatt stående på hytta i alle år, men både bollen og lotusmønsteret er større, har ikke sett den typen du har før. Flott blogg, forresten:)

    ReplyDelete
  18. WOW, for noen funn!!!! Skikkelig fint det serviset, herlig!!!!

    ReplyDelete
  19. For noen funn!! Og den gule skåla da....sukk...en smule misunnelig. Gi beksjed om du vil bytte den i en gryte ;)

    ReplyDelete
  20. Jeg lurer virkelig på hvor i Østfold det var, vil gjerne ta en titt innom den mannen. :)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!