August 03, 2011

Dukkevogn

Jeg må få lov til å takke alle hjerteligst for god-gode tips til gjenbruks butikker i Bergens området.

Tidligere i sommer før vår tur vest over etterlyste jeg bruktbutikk info og for en god respons!
Kommentarene på dette innlegget er fullt av fine tips. Fantastisk. Jeg setter så pris på det!
Desverre rakk jeg ikke innom alle. Men dette er absolutt ikke siste gangen vi er min mors hjemby,
så jeg skal nok få gått mer på skattejakt i Bergen i fremtiden.

Søte damen Åse Marit, bak bloggen Artige Ting tipset om en bruktbutikk i Knarvik. Den måtte testes ut,
så på vei sør over overtalte jeg min mor til å kjøre om der. Helt feil vei og langt ut i fjoren. Husker jeg riktig
kjørte vi allefall over 3 broer.. Vel fremme fant vi tilslutt Bruktbutikken i Knarvik. NMS i Knarvik turte jeg ikke mase om å få dra innom engang. Det gikk noe tid i den første bruktbutikken der kan man si.
Så mye å se på. Stappfull av godsaker var den, og til helt ok priser.
Ikke veldig billig, men heller ikke veldig dyrt. Der fant jeg blant annet denne:


Her nyvasket og avbildet på plenen foran hytta til svigers. Ferden fra Bergen gikk nemlig videre ned til
Setesdalen og Evje. Fin hyttetur ble det også på oss i sommer. 
Litt dumt at stoffet/ setet var ødelagt. Samtidig var den så fin at 50 kr fikk jeg meg selv til å betale for den.
(Ikke så ille eeeentlig når jeg tenker på at en kaffe mocca koster nesten 40kr nede i gata her..)


Men ingen fare tenkte jeg. Et ødelagt sete kan alltids fikses.
Bare se på den nå!


Jeg lirket opp festene og klippet av sidene.
Selve setet sydde jeg et nytt trekk til i stoff fra en av mine mors gamle sommerkjoler.
Samme stoff som jeg forøverig brukte i denne kofforten.
Det nye trekket, med det game inni, festet jeg så sidene til. Kronglete, men det gikk.
Takk mamma, for god hjelp og støtte.
(Hun gjorde den vanskeligste jobben mens hun satt barnevakt og jeg var ute på konsert. Snill eller hva?)


Så skulle det hele monteres fast på vognen igjen. Først tok jeg i bruk store, gamle trykkknapper fra min
mors syskrin. Men noe i banke prosessen gikk galt og de festet seg svært dårlig til hverandre.
Etter mye frustrasjon og sinne hos den lille, bamsen klarte nemlig ikke sitte stille,
kom jeg på at slike ringer (under) er jo å få tak i.
Perfekt om man trenger et slitesterkt hull eller å feste stoffer i hverandre.



Pakken har jeg kjøpt i Sybutikken i Thorvald Meyersgate på Grunerløkka.


Nanino ELSKER den. Hun elsket den så høyt i fra første trill, at jeg ikke fikk komme
nær henne utenfor butikken i frykt for at den skulle bli tatt fra henne. Stakars.
Store deler av turen fra Bergen til Evje satt hun å hodt på den i baksetet. Søta mi.
Kjenner jeg gleder meg spesiellt mye over at hun liker noe som jeg og liker så godt.
Gamle dukkevogner er noe helt spesiellt. Som denne, denne eller som denne.


Og der er hun avgårde igjen. Ikke lett å stå stille for fotografen.

Har du en søt dukkevogn i hus?

9 comments:

  1. Den ble jo sååå lekker!
    Så flinke dere har vært både du og mammaen din! :)
    Skjønner godt at lille pia di er glad og stolt over dukkevognen sin... :D
    Mi lille snelle har også dukkevogn, men den kan ikke sammelignes med den der!

    KLEM

    ReplyDelete
  2. Så utrolig fin den ble! Skal si du og mammen din har gjort en framifrå jobb! :)
    Jeg hadde også digget den hadde jeg vært Nanino

    ReplyDelete
  3. Åh, hvor fin! Og en fin blog, du har:) Jeg elsker også vintage dukkevogne...

    ReplyDelete
  4. Så flott ei vogn, og endå finare blei den med litt fiksings!!

    Men du og du: nå begynner noko å gå opp for meg her... Eg og nokre venninner hadde òg høyrt om den fantastiske bruktbutikken på Knarvik, og enda til slutt opp på NMS, og trudde det var der. Eg var djupt skuffa, for den var slett ikkje fantastisk... No må eg nok prøve å grave opp adressa til den ekte gullgruva på Knarvik...hehe:-)

    Klem

    ReplyDelete
  5. Å, akkurat sånn dukkevogn hadde jeg, bare at den var blå! Husker følelsen av å trille på den, og vippe ryggen frem og tilbake:) Herlig! Den ble utrolig fin etter at du fikset den. Og Nanino er bare helt nydelig!

    Her har vi en gammel kurvdukkevogn, som bråker fryktelig når den triller, og en ny i kurv. Veldig søte begge to, men jeg er på jakt etter den perfekte vintage dukkevognen til lillesøster blir litt større.

    ReplyDelete
  6. Den ble så fin ! Liker det rødblomstrete stoffet så godt ( Har jo en bit av det jeg også ;) Artig at det er fra din mors gamle sommerkjole . Gjenbruk er du god på ! Digger det :)

    Klem fra Janne

    ReplyDelete
  7. Å den ble utrolig fin! Du er så kreativ og flink. til stooor inspirasjon.

    Ebba(lillemor på 7uker) skal få farmor sin gamle dukkevogn når hun blir litt eldre. Den er mye lik den dukkevognen fra Almas og Fridas mormor, men i en deilig fersken farge. Gleder meg til å få den! :D

    ReplyDelete
  8. ååh..den ble skjønn!
    jeg hadde også en slik som liten, den ble fixa opp til eldstejenta kom, men nå, etter 3 unger er den igjen klar for oppussing..

    herlig!

    ReplyDelete
  9. way cute!!! totally in love with yours!!! now i want that one! ;)

    ReplyDelete

Comments makes me smile!