August 08, 2011

Barnehagehverdag - ny epoke

Ny epoke i min mamma tilværelse.
Nanino har begynt i barnehagen. Rart og fint og trist og spennende, alt på en gang.
Hva gjør førstegangs mor Mumsi i timene hennes søte lille er ute av hennes åsyn?


Saumfarer diverse bruktbutikker i nærområdet. Spent og nervøs i kroppen går jeg grundig tilverks.
En av favoritt syslene. Kaffekjele og kjele må selvsagt lekekjøkkenet på kjøkkenet ha. I hvertfall når de koster 10kr stk.


Et mini hjertefat i metall er alltids velkommen. Det samme er 2 nye ekseplarer i bokserien jeg samler på.
De har de søtese illustrasjoner, er fra 1970- årene og omfatter mange flotte eventyr.


Søt liten hylle til lekekjøkkenet, under oppføring, fant jeg jammen meg også. Knall rød.
Litt for skinnende rød. Derfor måtte den bli hvit. Eller gul. Ja, hun mor bestemte seg visst for det.
På med grunning i første omgang.


I samme slengen bare måtte innsiden på den NYE lekekomfyren fra Brio også bli hvit.
Dette er et av sommerens Finn.no funn. Endelig fant jeg en. Til 75kr. Jeg smilte bredt kan du tro.
Og damen var så søt og snill og kjørte den helt til Oslo. Tenke seg til. Veldig, veldig hyggelig. 


Vaske bamser som har fått være med på trilletur i sommer fikk hun også summet seg til.
Og så var det den obligatoriske merkingen av klær. Først trålte jeg nettet, for å finne disse fancy strykelappene med påtrykket navn og nummer, men så kom jeg på..
Hadde jeg ikke sett noe lignende i sysakene mine tidligere? Jo, jammen fant jeg ikke dette.
Strykebånd med medfølgende merkepenn og bokstav maler, made in West Germany. Det må ha vært noe jeg har rusket med meg fra min mor engang. Endelig, den vakre dagen jeg hadde bruk for det, har kommet!
Og det funker som bare det. Dette og en vannfast tusj er alt jeg trengte.


Og tilslutt, tilslutt fikk jeg satt meg ned. I ryddig stue. Puste ut og slappe av.
Og jeg kjente på stilheten. Og alle følelsene rundt dette med å slippe taket.
Nå er Nanino absolutt ingen baby lenger, og klarer seg helt fint noen timer hver dag uten 
meg. Det er trist og fint og ja, alt på engang.  


 

6 comments:

  1. Jeg satt med de samme følelsene da jentene våre begynte i barnehagen. Man vil jo helst ha dem hos seg hele tiden. Men når jeg ser hvor morsomt de har det der, og hvilken utrolig utvikling de har hatt siden de begynte der, så tenker jeg at det er riktig likevel. Men jeg ønsker stadig at dagene kunne vært litt kortere når jeg er borte fra dem... :)

    Fine funn du har gjort! Det blir nok et kjempefint lekekjøkken!

    ReplyDelete
  2. Å sende barna i barnehage for første gang er ikke bare-bare.. Ihvertfall ikke for mor..
    Husker Oliver stod ved porten i en uke å gråt..(det gjorde jeg også, i bilen..). Med minstemor gikk det bedre, hun er mer hardhudet, og ble vant til henting og levering av storebror..
    Nå er vi i gang igjen med ny barnehage og tilvenning. Mammahjertet gråter litt nå også<3

    Så flotte ting du har kjøpt! Husker de bøkene fra barndommen:) Har Snehvit enda, og den er så fiin:)
    Gratulerer med omtale! Så gøy!!
    Sommerklem

    ReplyDelete
  3. Da er vi to!
    Bare at du har utrettet veldig mye mer på denne tiden...
    Flinke du!
    Jeg ble rastløs, trist..klarte ikke helt ta meg til så mye.
    Men så vet jeg at det blir bedre, at det snart føles naturlig, men til da, lar jeg meg kjenne litt på savn og med det takknemlighet over småtuppene som er så fine "store" jenter :)

    ReplyDelete
  4. Det er så rart, når de plutselig ikke er babyer lenger.. I morgen begynner lillemor her i huset i bhg for første gang, sånn helt på ordentlig. Hun er 2år, men allikevel kjenner jeg på akkurat den følelsen..at det er trist og fint, og alt på en gang.

    De bøkene samler jeg på også:) Har bare tre, foreløpig.

    ReplyDelete
  5. Anonymous8/09/2011

    Hei. Hva slags farge har dere på stueveggen? Nydelig!

    ReplyDelete
  6. Det er en rar følelse å sende ungen av sted for første gang, og etterhvert som månedene går opplever de mer og mer sammen med noen andre, som ikke du vet om. Jeg har utallige ganger ønsket å være flue på veggen så jeg kan sniktitte litt på hva de driver med, men jeg vet at mitt barn storkoser seg iallefall! Det er så mye mer spennende der det er mange barn enn å bare være sammen med mamma og pappa hele tiden.

    Og akkurat nå som jeg har vært sammen med et loppsirkus som løper, roper, synger, river ned ting, roter og hopper i 5 uker, er jeg lykkelig over at hverdagen med barnehage og jobb er tilbake igjen. Endelig får han rast litt rundt med andre barn, og jeg får en liten pustepause;)

    Forresten superfint servise du fant på Marita-butikken! Jeg finner ikke så mange skatter der lengere (sikkert fordi du har tatt dem), men i sommer fant vi en superflott dbs trehjulssykkel, briotogsett med mange deler og masse duplo for under 100-lappen! Så det lønner seg å stikke nesa inn hver gang man går forbi.

    Fortsatt fin uke til deg!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!