May 26, 2011

Mitt London

London - Stor byen som kan tilby noe for alle og enhver.
Jeg savner London.


Vi bodde med god standrad hos et vennepar i et rolig område nord i London. 
Blant annet bestod 3 av veggene i stua av vinduer. Veldig anderledes og veldig kult. 
Dagene gikk med på å utforske butikkene og livet i nærområdet samt noen turer til Notting Hill - Crouch End/Hill ("Landsby i byen") - Soho - Covent Garden. Med små barn med på tur begrenser shoppingen seg som kjent noe.. Fokuset mitt var heller på å nyte tiden sammen med Nanino og pappaRottefinn, og den andre familien. 


Vi spiste utrolig mye god mat, og ikke så altfor god mat ( ja, jeg fikk akutt matforgiftning.. ) og smakte på friske drikker og nye kaker. Jeg gikk rundt å sugde inn 'London-byliv-inntrykk. Særlig spennende syntes jeg det er å gå i dagligvarebutikkene å se. Alt er så anderledes en her hjemme.. Jeg forsetilte meg oså livet i et av de karakteristiske mur-rekkehusene, hvordan jeg skulle ha hatt hagen, innredet osv.. Det er MYE jeg kunne ha huket tak i for å innrede et flott hjem i London.


Sjekk ut kul alternativt fyllt blomsterkasse!



 
Det fineste bildet av meg under oppholdet. Skulle ønske jeg ikke var alene med fotointeressen.. 

London er IKKE en by tilpasset barn/småbarns foreldre med barn på tur. Jeg gikk med følelsen av hele tiden å "være i veien", kjempet meg opp og ned utallige fortauskanter, trafikken gikk helt feil vei!? og sikksakket meg anpusten frem på smale fortau. Heldigvis fikk vi låne en reisetrille dagen før vi dro som gjorde det litt lettere for oss. På undergrunden fantes det ikke heiser. Trapper og bratte, lange rulletrapper var eneste vei opp og ned. Ikke idelt.. Men det gikk. Vi sov godt om nettene for å si det sånn.

Ingen ny boks ble med meg hjem. Men de var alle utrolig sjarmerende og fine der de lå og fristet seg.

Det ble ikke så mye vill shopping på meg. Fornuften stod sterkt ved min side hele veien og høylydt spurte den meg om jeg VIRKELIG trengte denne koppen, eller denne uroen osv.. Jeg har jo kopper hjemme og uroer kan jeg lage selv.. Slik holdt mitt hode på.
Men når det er sagt kom jeg jo ikke helt tomhendt hjem. Secndhand klær til både meg og Nanino, gavepapir ark/tapet, baby/barne utstyr, krydderier og magnetord er noen av sakene som fylte opp min koffert. 


Fin liten bruktbutikk!

Noe jeg virkelig forbarmet meg over var alle bruktbutikkene. Og her var der utvalg!
The London centre for children with Cerebral Palsy - a local children`s charity, RSPCA, Marie Curie - Cancer Care "Your local hospice shop", Second chance charity shop, Oxfam, Mind og The Salvation Army er de jeg husker navnet på. Og enda var der fler..


Mine beste London tips er å ta seg god tid, gjøre akuratt hva man føler for og utforske steder utenfor sentrum. Og dra sammen med noen som har nogenlunde like interesser evt. splitte seg opp. Og ja, la de små barna være hjemme..

God Tur!

18 comments:

  1. Så harligt innlegg med flotte bilder vennen!

    Nå har eg fått lest de forrige innleggene dine og.
    Det e så GODT å komma inn te deg.

    You amaze me Darligng :o)

    ReplyDelete
  2. Å, for eit herleg og inspirerande London-innlegg! No fekk eg lyst til å ta med familien dit!

    ReplyDelete
  3. Nå fikk jeg lyst til å dra til London :) Flotte bilder! Digga alternativ veksten i blomsterkassa. Ha en fin dag:) klem

    ReplyDelete
  4. FOR en vidunderlig stabel med kofferter! London har noe helt spesielt:) Kan ikke få nok av den byen..ikke etter disse fristende bildene heller!
    Ser ut som om dere har hatt en super tur:)
    Klem

    ReplyDelete
  5. Så trivelig innlegg :) Fikk veldig lyst til å dra dit igjen ( har bare vært der en gang , alene med ei venninne ) Du er så flink til å fange opp ting som ikke alle ser , det liker jeg så godt med deg :)
    takk for reise inspirasjon denne morgenen :)

    Klem fra Janne
    som liker Oslo også ;)

    ReplyDelete
  6. your pictures are FANTASTIC - of course i have to love london now ;)

    ReplyDelete
  7. Blir ikke lenge til mannen min og jeg skal tilbake til London, ser jeg:) Vi har heldigvis like interesser og innimellom shoppingrundene er det deilig å sitte på en fortausrestaurant/kafe/pub og bare "være".
    Utrolig flotte bilder som gjør lengselen til London stor:)
    Ha en fin dag med søte Nanino:)

    klem Trine

    ReplyDelete
  8. Kjempeinspirerende!! Og flotte bilder! Hørtes ut som en fin tur, bortsett fra matforgifting og ikke-tilpasset-barn-problemet. Og så gøy med alle bruktbutikkene!

    Klemmer fra Stine

    ReplyDelete
  9. Nydelige bilder! Har aldri vært i london jeg, men nå ble jeg enda mer fristet!!

    Når jeg så bildene dine i dag tenkte jeg " åhh det er jo deg jo" Jeg la merke til deg utenfor villa paradisio (heter det det?) for et par uker siden! Jeg lunsja med venninner og når vi gikk ut gikk du og familien din inn! jeg tror jeg glante litt,for jeg ble såå fasinert av datteren din sitt hår :) Herlige lokker :)
    Og retro barnevogna di.. Stemmer det, kan det ha vært deg?

    ReplyDelete
  10. Pappa Rottefinn synes London er ok, men 3 timer lenger nord ligger en perle som heter Liverpool.Det er by det!

    ReplyDelete
  11. Men for en fin familietur vi hadde i London!

    ReplyDelete
  12. Jeg bare elsker London, kunne flyttet dit med en gang, om jeg bare vinner i lotto. Elsker innlegget ditt, Nanino er sweetest ever:))

    ReplyDelete
  13. Får hjemlengsel av bildene dine, Mumsi. Har tilbragt 17 år av mitt liv på denne herlige plassen. Men barnevogn i London er ingen grei sak. Jeg hadde en 'backcarrier' som het Ergo som jeg bar babyen i helt frem til 3 års alderen. Anbefales.
    Ønsker dere en riktig fin helg.
    Klem

    ReplyDelete
  14. Det siste kan jeg skrive under på. Akkurat London er ikke spesielt egnet for barn, jeg tror det er meningen man skal la dem bli igjen lenge. Nå er dattera mi 25 år, så nå kan vi kanskje dra tilbake. Det var ikke helt greit da hun var to:)

    Fine, inspirerende bilder!

    ReplyDelete
  15. vakre bilder!

    Kjenner igjen det med fotointeressen. Alltid tusener av bilder etter turer og happeninger, men sjelden noen av meg ;)

    Riktig god helg til deg!
    klem

    ReplyDelete
  16. ALWAYS, bestaste du :o)

    Eg e her alltid, husk det...
    Og du e alltid hos meg ♡

    ReplyDelete
  17. Det så og hørtes ut som en fin tur:-)
    Lurer noen ganger på hva småbarnsforeldre som bor i slike storbyer egentlig gjør. Virker tungvint:-)

    God helg!

    ReplyDelete
  18. Fine sandalar du har!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!