April 07, 2011

Stol, smykk deg

Da vi flyttet inn for snart 2 år siden, måtte vi ha lenestol i stua. Fort.
Vi endte opp med en fra Ikea, stor og svingbar. Ikke tenkte vi på at stua er ganske liten, og at en stol som tar såpass med plass blir veldig dominerende. Presset inn mot et hjørne, smykket med Naninos`s vogn teppe, en pute og puff, er den ikke så gæ`ærn:




Men jeg er ikke helt fornøyd. Jeg vil ha noe mindre..
Jeg drømmer fortsatt denne fra Finn Juhl:




På rommet til Nanino har vi hatt en flott gammel stol fra svigermor stående. Siden trekket har vært så slitt og flekkete, bestemte jeg meg i forrige uke at jeg skulle prøve å ta av trekket, vaske det og stifte det på igjen. Ingen stor jobb.

Hum..trodde jeg ja.. Da jeg var kommet godt igang med å få av stiftene med helt feil verktøy, hoste og harke etter innånding av diverse støv og skitt oppsamlet i stolen over 50 år, begynte det sakte å gå opp for meg at dette virkelig ER en jobb for profesjonelle. Og at jeg antagelig ikke skulle gjort dette i stua. OG at jeg hadde glemt å handle inn nye støvsugerposer..




Da setetrekket var av og vel så det, slang jeg det i vaskemaskinen. Først ETTER at hurtig programmet var startet kom jeg på at jeg kanskje skulle ha gått over de "åpne" kantene med en søm, for å unngå frynsing.  Ohff..
Håpe, håpe på det beste.




Men nei, det gikk ikke så bra. Kantene ble ødelagt. Verken slitasjemerker eller flekker ble borte. . Så hva nå Mumsi? Mitt ulitmate sennepsgule cordfløyelstoff til omtrekkingsbruk er fortsatt ikke funnet på min vei.
Etter leting i huset etter sterke passende stoffer, kom jeg på dette.




Det er en type gardin sak med retro orange stoff bak, plukket opp på et loppemarked i fjor. Har brukt dette som sengeteppe til Nanino, ikke det at hun trenger et senge teppe, men i mangel på andre passende bruksområder. For jeg klarer ikke helt bestemme meg for om det er godkjent eller ikke.

En GOD stund senere, med en masse prøving og feiling, interessante nye oppdagelser innen stol-omtrekking, såre fingre, lim, nylon sytråd, egenlagde knapper og litt banning er resultatet blitt dette:




PappaRottefinn er skeptisk. Jeg liker uttrykket, tenker på alt arbeidet som er lagt ned i lappe-syingen. Men fortsatt er det noe i meg som og er litt skeptisk. Har lyst å ha stolen i stua litt. For kunne smake ordentlig på den. Mens jeg prøver å overtale pappaRottefinn til å selge Ikea stolen, står den på barnerommet:




Hva syntes dere? Godkjent? Noen som og har erfaring med omtrekking av stoler og har lure tips å komme med? Har hørt at profesjonell omtrekking er ganske dyrt.. men etter denne erfaringen kan jeg tippe det er verdt det.


New old chair. Turned out to be a lot bigger project than i thaught in the beginning. I dream about a mustarscolourd 50`ies chair from Finn Juhl, so we can get rid of the big Ikea one that we have in our livingroom. I want to sell it so we can get something smaller. Maybe use my new chair. For now its back in the nursery. What do you think about it? Approved? I am still abit unsure..

  

14 comments:

  1. Hallo!!
    Synest dette ble kjempefint. Tror ikke du skal angre på at du gjorde det selv. Jeg kjenner noen som driver med oppattrekking av møbler, og ja, det er svindyrt.
    Skikkelig kult med de gule knappene. Well done!!
    Klem

    ReplyDelete
  2. Supert ! Det ble jo genialt med de gule knappene ;)
    Klem fra janne

    ReplyDelete
  3. Aldri så galt at det ikke er godt for noe - den ble jo superkul! Digger uttrykket! Og med de gule knappene ble den fantastisk! Me like :)

    Og kjenner meg godt igjen i det å kjøpe en for stor stol.. Vi har plassert vår på barnerommet vi også,rett og slett fordi det ikke er plass i stua :)

    ReplyDelete
  4. Jeg synes den stolen ble kjempefin! Ikke selg den! :)

    ReplyDelete
  5. stolen ble helt rå, synes jeg:) Spesielt at du har de gule knappene i ryggen...smashing:)Denne liker du etter hvert, vettu:)

    Randi i bloggen Idepuffen har tips til møbelopptrekking, hun er utdannet møbeltapetserer:)

    Klem Trine:)

    ReplyDelete
  6. Randi med bloggen ide-puffen.blogspot.com holder på med et kurs nå i møbeltapetsering i ord og bilder:) Hun legger kurset ut i bloggen sin og NIB legger det også ut:)
    Trine:)

    ReplyDelete
  7. Så fint med de gule knappene, syntes den skal være slik jeg, kanllfin ble den. Ha en fin dag i Tigerstaden, klem Wilhelmine...hvor lenge siden er det ikke vi hadde bloggtreff da...syntes vi burde få til et vårtreff jeg...;))

    ReplyDelete
  8. syns den ble fin jeg, men skjønner hvorfor du er litt skeptisk også. Mener jeg har sett noe sånn farget fløyel i det innerste rommet på et dukkehjem, men det er en stund siden, og uante mengder stoffer har vel havnet oppå siden den gang. Og ikke at du har lyst til å gjøre det heller, men. Godt jobba!

    ReplyDelete
  9. ELSKER uttrykket og stolen. Løvit!

    ReplyDelete
  10. Kan tenke meg at det var et stort stykke arbeid, godt jobbet! Synes stolen ser kjempebra ut, med de gule knappene som prikken over i'en. Men har jo erfart at mange ting ser bedre ut på bilder enn i levende live, og omvendt, så skal ikke uttale meg alt for skråsikkert. Ser i alle fall knallbra ut på bildene! :)

    ReplyDelete
  11. Anonymous4/08/2011

    neste gang bruker du støvsugeren for å rengjøre stolen... evt møbelrenser.

    ReplyDelete
  12. ååh..den ble utrolig kul! aldri sett noe lignende, kjempeinspiserende :)
    knappene var prikken over ièn !

    ReplyDelete
  13. Syns du var flink, eg! Utan å kunne det er det ikkje så lett. Eg var så heldig å bu ilag med ei møbeltapetserar eingong, og ho lærte meg eindel. Veldig kjekt å kunne. Verktøyet er halve utfordringa, utan dei rette dingsane blir det mykje vanskelegare! Men no har du jo funne ut av ein heil masse på egenhand! Flinke deg! Eg syns stolen ser sånn passe kul ut! Dei gule knappane var iallefall knallfine! Dei gjorde stolen! Og så kan det jo hende at du finn det ultimate sennespsgule stoffet ein vakker dag, og då kan du jo klinke til. Igjen:-)

    Fin kveld til deg!

    PS: forresten knallfine strikkaklede du og Nanino har på dokke! Snakk om kupp!

    ReplyDelete
  14. Innser at "sånn passe kul" høyrtes mykje mindre positivt ut, enn det som var meint..:-) Misforstå meg rett..hehe

    ReplyDelete

Comments makes me smile!