March 03, 2011

Vintage baby and mother?



Barnekjole fra Ås-bruktbutikken, kjøpt for 15kr.


Jeg omfavner retro interiør stilene fra 1960 og 70 tallet, men i klesveien syntes jeg det er vanskeligere. Jeg har min egen stil, som spenner seg fra feminin dame til kul Hip-Hop jente til sjuskete husmor i flekkete joggebukser.. Det siste året har jeg blitt mer og mer inspirert av vintage stilen. Rundt meg finns de flotteste vintage / 2nd hand butikker. Men fremdeles syntes jeg det er vanskelig å finne noe som passer meg og min kroppsform OG lommebok.



Nanino med pappaRottefinns gamle jakke og sokker. 
Nylagd spenne til håret hadde vi og tid til i dag.


Til stor glede har jeg oppdaget 2 fantastiske amerikanske blogger Cakies og Smile and Wave som skriver mye om vintage stilen. Interiør, klær og hverdagsliv i skjønn forening. Linkene videre fra dem igjen openbarer et hav av spennende internett sider, blogger som butikker. De har en masser av fine tips og triks de velvillig deler, og da spesiellt om vintage stilen. Jeg har lært mye jeg ikke viste og føler jeg har fått en litt bedre oversikt over hva det dreier seg om.




Evig takknemmelig er jeg over at svigermor har tatt vare på så mye fint fra da pappaRottefinn var liten på 70`tallet. Det meste har passet perfekt til Nanino. Syntes forøverig det er veldig gøy å se etter klær til henne på loppe-skattejaktene mine. Klærne er jo så søte og ikke minst er det økonomiskt veldig positivt for en fattig student mamma.





 Noen av favoritt plaggene fra da pappaRottefinn var baby. How we love them.


Mens jeg har dagdrømt om den perfekte vintage garderoben, har et par småprosjekter blitt ferdige. Blant annet hårspenner av gamle lysmansjett-blomster. Fremgangsmåten er beskrevet i dette innlegget.




Om noen har tips eller triks eller andre linker som kan komme en nyfrelst og uerfaren vintage-jente tilgode hadde jeg satt stor pris på om dere ville dele..

Hei og hå fra her.


10 comments:

  1. Hællandussen!!!
    Det er ikke andre ord som kan beskrive den søte jenta di i det nydeligste tøyet. Syns det er stas å ta på jentene mine tøy jeg har hatt når jeg var liten..fortsatt skatter som er litt store som venter på å bli brukt..

    Heldig du er som har familie som har spart på så mye fint!

    ReplyDelete
  2. Å, Nanino er fantastisk nydelig!! Kjempesøte klær også!

    Jeg elsker vintage barnetøy, og leter altid etter det på loppis. Har samlet på gamle barnekjoler siden før jeg fikk barn selv:)

    Gleder meg til å sjekke ut linkene dine!

    ReplyDelete
  3. Åh venn. Jeg tror vi har så lik smak i (barne)kles-vegen! Jeg elsker å sette på vintage-retroklær på ungene. Alle mine 4 har måttet gå i loppisklær og arveklær. Og så har jeg sydd en del også. Men de to store begynner å ganske egne meningner om stil og farge nå, så jeg får ikke på dem hvasomhelst, hehe. Men de to små ser ofte ut som om de kommer fra en annen tid. Loveit!

    Herlige, herlige bilder av smæshing barneklær!

    Og Nanino; hun er bare vakker, vakker, vakker!!

    ReplyDelete
  4. Nydelege bilder av godjenta! Flotte vintage-klede! Eg diggar òg arva og loppemarknadklede til ungane. Til meg sjølv prøver eg så godt eg kan å finne brukte, kule klede, men syns som du, at det er vanskelegare! Er av og til heldig på fretex, men sjeldan. Tar gjerne imot tips frå deg, om det du har lært;-)
    Og du - den blå sparkebuksa med stjerner og striper var berre SMASHING!

    Klem

    ReplyDelete
  5. oh yes - I love vintage :)
    Herlig liten krølltopp i vakre klær!
    Selv elsker jeg vintage - og kjøper mange (for mange...)kjoler via ebay og etsy. Du får det veldig mye billigere der enn i norske secondhand butikker.Jeg har også funnet noe klær på loppis når jeg har vært heldig.
    Saken er klar:Får jeg barn en vakker dag blir det vintage og retro der også..så får vi håpe ungen finner like mye begeistring og kjærlighet over tøy av kvalitets stoffer og sterke sømmer ;)

    ReplyDelete
  6. Gurimalla, så nydelig jenta deres er! De herlige krøllene!

    ReplyDelete
  7. Helledussen for ei skjønne jenta og de skjønne klærne:).
    digger sparkebuksene, jeg har også noen etter min mann, de er bare sååå kule:).
    Klem

    ReplyDelete
  8. Sååå søt kjole på supersøt jente :)

    God helg!
    Klem
    Amalie

    ReplyDelete
  9. WOW.WOW.WOW:o)
    Nydelig mobil og den forklekjolen
    var bare utrolig:o)
    Så gøy at datteren deres går i pappans barne klær:o)
    Jeg kjente meg veldig igjen i beskrivelsen av stilen din.
    Spesiellt den med sjuskete husmor.

    Ha en super helg :o)

    ReplyDelete
  10. Den sparkebuksa med stjerner var fantastisk!!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!