March 30, 2011

Feilslått

Det fine Fastelavensriset mitt.
Vårlig pyntet med utspringte lysegrønne blader.




Vel det viste seg og ikke være så fint likevel. Da jeg stod i vinduskarmen å studerte det her om dagen, oppdaget jeg at det var kommet lus på bladene. Masser av små innsekt som spiste og hygget seg som om de var på en 4 stjerners resturant!


Bladlus fra google


Det er IKKE godkjent her i huset for å si det slik. Og jeg som hadde vært så flink å skylle godt av greinene før jeg pyntet de. Isjh..  Min mor sa at det var "utspringings prosessen" som er hele greia, og når den er over, kastes som regel Fastelavensriset ut. Nedslående.. For jeg vil jo ha greinene i hus ETTER at de er sprunget ut også. Kankskje jeg nå forstår hvorfor?..

Nå er det bare vasen og pynten som står tilbake.. Foreløpig henslengt ute i gangen for en ytterlige kald avlusing, sånn for sikkerhets skyld.




En annen ting som jeg ble litt for ivrig med var nøkkelopphenget i gangen. Det er slik med meg iblant. Jeg blir revet med og først etter en stund ser jeg at andre løsninger i interiøret ville fungere bedre.
 

Gammelt nøkkeloppheng som viser seg å ikke være opptimalt for husets beboere.
Feil farge og materiale..


Med hjelp av litt maling og 2 gamle rammer, plukket opp i en bruktbutikk i Ski,




er resultatet blitt et nøkkeloppheng som vi ( JEG ) finner mer estetisk riktig i vår lille gang. 





Dagens lille lærdom.. Det er lov å prøve ut nye ting, iblant fungerer de, iblant ikke. Det fine med interiør dill og dalling, er at det ikke trenger å være permanent. Etter litt omrokkering og tenking, dukker nye måter å bruke det man har opp på. Man lærer så lenge man lever.


My spring branches turns out to be a 4 stars resturant for leafeating insects. This is NOT approved inside the house, so out the branches went. And I who really loved having a bit of spring in my windowsill. A bit disapointed.. 
After living with the key storrage holder, I put together a couple of weeks ago, I desided that it was all wrong for our hall. Now I`ve changed it, by putting old, painted frames around the key holders instead. Much much better.
Todays little lesson, Some times the interiour projects work out great, sometimes they dont. The good thing is that when they don`t, its not hard to do something about it. You learn as long as you live.

    

12 comments:

  1. Takk for supert rammenøkkel"skap" - det skal definitivt kopierast! :) Har fundert på korleis eg kunne løyse opphengsproblemet utan skap, og no har eg det - tusen takk :)
    Så synd med lus i hus.. uff, det er ikkje kjekt. Kva med å heller ha eit par kvistar (tørr) trollhassel? Veldig dekorativt og garantert null lus :)
    Mvh, Kristin

    ReplyDelete
  2. Kjedelig med lus da :(

    Hurra for nytt nøkkeloppheng!
    Bærre lækkert! Ja, man må prøve ut litt før man finner det man kjenner er riktig...Klæm

    ReplyDelete
  3. Isj ikke bra med bladlus!

    Men gosh,dere har så fin gang! Jeg blir virkelig inspirert :) !

    ReplyDelete
  4. Det er det som er så deilig med interiør og slikt dill dall, hehe, at det går an å endre hele tiden. Det er derfor jeg liker det så godt. Det skifter like fort som ny inspirasjon kommer inn i hodet. Lite er statisk her hos meg. Akkurat som hodet mitt. ;)

    Du har det så FINT!
    Ha en fin dag, du vakre!

    ReplyDelete
  5. Aiai, bladlus, *angst*!
    Men så fint nøkkelopphenget ble, knall-lekkert! :D

    ReplyDelete
  6. ja da, her prøves og feiles det hele tiden med interiør,
    her skiftes farger og stil ganske så ofte:-)
    likte det nye opphenget ditt godt! prikken over i' en!
    klem

    ReplyDelete
  7. Her forandres det også ganske fort;), det er jo sp kjekt med noe nytt:).
    Kjempestilig nøkkeloppheng:).
    Har ennå greina mi inne;(, skal gå å skjekke for lus;).
    Ha en fin kveld

    ReplyDelete
  8. Her har bladene og sprunget ut, men ikke noe lus enda heldigvis.
    Jeg syns forresten begge nøkkel opphengene var fine=)

    ReplyDelete
  9. Æsj, så kjedelig med den lusen da!:/
    Men du og du så stilig nøkkel-oppheng!!
    Må nok gjøre noe nytt i min gang også... Nå ligger nøklene i ei skål på kommoden - ikke så spennende akkurat! Men er som regel glad bare jeg finner dem;)
    Kanskje jeg `stjeler` idèen din, om det er greit?
    KlemKlem:)

    ReplyDelete
  10. Fastelavnsris er ikke allergivennlig så det har vi droppa her, det kom forresten nok kryp inn med juletreet..... Smart nøkkeloppheng!
    Og for en orden på skoene!
    Hos oss ser det ikke sånn ut, uansett hvor mange hyller vi har så ligger de fleste i en haug....
    Og så har vi en steltonbrødpose til nøklene, som mannen min kaller for min gamle hatt.... ikke så estetisk, men det fungerer med "hatten" :)

    ReplyDelete
  11. det nye nøkkelopphenget ble kjempestilig!
    :)
    god torsdag!

    ReplyDelete
  12. Svært høyt ordning och reda - nivå på gangen din, må eg si! Min ser ut som et botreningsprosjekt for folk som... ja, trenger å trene på å bo. Som oss, for eksempel. Jeg trenger egentlig et nøkkelkonsept stort nok til å omfatte hele gangen. Men likte nøkkelkurvene dine, jeg! Når det gjelder lusene, er det bare hyggelig med gjester. De lukter jo ikke når de dør en gang, slik som rottene som holdt til i kledningen vår hadde en lei tendens til å gjøre... Men nå har vi nytt tak, og duften av død er for lengst... forduftet! Ok, gir meg nå som overtrøttheten begynner å sette inn, ser jeg.

    Fin helg til deg!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!