March 06, 2011

Fastelaven





Visste du?
Fastelavens har røtter i middelalderen og feires med både hedenske og kristne skikker. Fatelavens markerer en overgang fra vinter til vår. Vi har fastelavensøndag, blåmandag og feitetirsdag. Fat Tuesday el Mardi Gras som noen kaller den, er siste dagen med fest før askeonsdag. Tiden for karneval er inne! 




Visste du?
Fastelavensriset ble brukt som en fruktbarhetsvekker. For økt fruktbarhet hos dyr, marker og mennesker ble det pisket litt med bjørkeris både her og der. Visste du at dekorert fastelavensris er av tysk opprinnelse? Tidligere pyntet med tøybiter i sterke farger i stedet for fjær.

Det visste ikke jeg.
Takk til Wikipedia og aktiv i oslo for deres opplysende visdom.   




NIB sitt fastelavensris  inspirerte. Desverre har ingen sanitetsforenings kvinner krysset min vei i år. Så hjemmelaget måtte det bli. Med kvister fra parken, vasket og beskjært, ble pynten bestående av ting mitt hjerte nært. Vintage sopper fra min Mor. En fugl til overs fra uroen til barnerommet. Fjær fra en gammel drømmefanger (gave fra en venninde, ikke min stil). Og tilslutt marihøner plukket av bordkort på en fest, ut i natten da festen ble fin og ingen la merke til det.. ja jeg innrømmer det! "Knis!"




Nå venter jeg i spenning på at knoppene vil springe ut. Akuratt slik som hos Romantisk Retro.

God fastelaven ♥

7 comments:

  1. fastelavensriset = ♥
    DU = ♥

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Elsker bildet med stolen!

    ReplyDelete
  4. Takke rektigt for folkeopplysningen! Var litt her som eg ikkje var klar over ja :o)

    Fina kjøkkenet ditt og vennen. Likte det litt ekstra godt dagen derpå, for det var litt mærr gjenkjennande liksom... ;o)

    Lykke te i utfordringen vennen!

    ReplyDelete
  5. Elsker fastelavensriset ditt! Men så er jeg ualminnelig svak for fluesopp også da;)

    ReplyDelete
  6. i`m waiting, too... :) looks great

    ReplyDelete

Comments makes me smile!