March 17, 2011

Barnebok lektyre med overraskende slutt

Fra min lille utflukt for å dokumentrere bruktbutikken Reto på Bjølsen, kom jeg over endel søte barnebøker fra 70-tallet. 6 stk for 50 kr. Da jeg skulle vaske over og lese igjennom dem stusset jeg litt over denne historien..



 
 

?

Og der orket ikke forfatteren å være i dyrehagen lengre. 
En smule frustrert over å ikke huske navnet på dette dyret kanskje?

Det står ingen annen infopå boken, annet enn at den er utgitt på As forlagshuset.
Noen som kjenner den igjen eller vet når den er ifra?

10 comments:

  1. Hoho, brå slutt!
    Kunne ha vært meg som skrev boken, hihi.
    Det er kjekt med gamle barnebøker, men denne har jeg aldri sett!
    God helgeklem manu

    ReplyDelete
  2. Hø. Ja, det ble vel brått mørkt den dagen, da...

    Vi har faktisk en bok i samme serie, dvs. jeg tror det er samme barn og det er i alle fall samme illustratør. Den er i hvert fall fra 70-tallet, om ikke eldre, for den bodde hos bestemor og bestefar da jeg var liten. Mulig den er etter pappa, i så fall er den fra 50-tallet.

    ReplyDelete
  3. Haha fantastisk bok. Skulle tro det var en niåring som har skrevet den. Ble iallfall fort lei.

    ReplyDelete
  4. Hi,hi *ler*
    Det får`n si, kan ikke ha vært så strenge kriterier for barnebokutgivelse på den tida denne kom ut :)

    ReplyDelete
  5. Hahaha, utrolig morsomt!

    Det er typisk for barnebøker fra denne tiden at illustrasjonene er utrolig forseggjort, mens innholdet kommer i siste rekke.

    ReplyDelete
  6. Hihi. Herlig og fin bok, men med en meget brå slutt ja. Kom forfatteren for nær dette skumle dyret, kanskje?
    Har flere slike gamle, særlig barnebøker, som det verken står navn eller nummer på. Det er også frustrerende. Da blir det så vanskelig å leite etter mer informasjon om bøkene, evt. kjøpe flere.

    ReplyDelete
  7. Det var en rar bok :/
    kan ikke huske å ha sett den før

    ReplyDelete
  8. Finnes nok av rare bøker! Besøkte en bokhandel idag og gikk over bøkene de hadde til salgs. Gikk forbi en barnebok hvor tittelen inneholdt ordet kvalme. Det er jeg ganske så sikker på. Min nysgjerrighet ble vekket for jeg går rundt og er kvalm hele tiden. Åpnet den og ble rett og slett stum. Boka handler om en jente som er kvalm, kaster mye opp, ser at spyet likner på pizzafyll og lager sin egen pizzarestaurant... hvor havnet pizzafyllet undrer du kanskje på? Det lurer jeg også litt på selv om jeg har mine betenkligheter rundt denne pizzarestauranten. Spy som pizzafyll.

    ReplyDelete
  9. Jeg ELSKER gamle barnebøker, og har haugevis av dem - men disse søte illustrasjonene kjenner jeg ikke igjen... Som grafisk designer ble jeg 'fasinert' av den elendige typografien, og rister litt på hodet at grafikeren, med såå god plass og så diger skriftstørrelse, så seg nødt til å foreta en orddeling av sva-nene :D

    Som Linnosaurus påpeker, finnes det veldig mange slike bøker med noen kunstverk av illustrasjoner, men helt PLATT innhold. Og desverre er det fortsatt "barnebokforfattere" som er flinke designere/illustratører som lager bøker bare for å gjøre det, uten å ta sine unge lesere særlig seriøst med tanke på innholdet.

    Denne var likevel uslåelig da, som ikke kunne røpe navnet på det farlige dyret og heller bare sendte hovedpersonene hjem i en fei :)

    ReplyDelete
  10. Har denne på tysk og det er ikke det samme som står i din norske bok og min tyske:D Er nesten så jeg mistenker at den er oversatt av noen som er veldig dårlig i tysk...hehe Liker disse bøkene så godt.

    ReplyDelete

Comments makes me smile!