January 20, 2011

The easiest duvet cover in the world / DIY

Last night I finally got to try out my new Singer sowing machine.
I got it for Christmas and ever since, I`ve been eager to try it. It works like a dream!
Baby Nanino is growing fast and we have had to upgrade her duvet one size.
Didnt find any duvet covers in the store that I liked, to an affordable price, so
I decided to make one myself. My mom got me this old duvet cover passed on from
one of my grand uncles. This is perfect for my use.

First I messured up the size of the duvet, then cut it out.
I choose a corner which had an opening already. With strings attached and everything.


Then I turned it inside out, and pinned it together with needles. 
  


Then sewed around it, with straight stitches. Remeber not to sew
the opening together..


Cut of all loose threads, turn it inside out, and voila, finished!


Perfect fit.



The easiest way to make a duvet cover in the world!


17 comments:

  1. Hvordan visste du at jeg var på jakt etter å lære meg dette da??? Tusen takk! Jeg er nybegynner ved symaskina og tenkte at et dynetrekk til min lille niese kunne være en passe utfordring til meg + et lite et i samme farger til dukka hennes. Tusen takk! Nå har jeg hverfall ikke noen god grunn til ikke å prøve ;)

    ReplyDelete
  2. Næmen wow....VIPS,og så hadde du det fineste dynetrekk!! Takk for tips.

    Marit

    ReplyDelete
  3. Så herlig og vårlig stoff!
    Det var det første jeg også sydde på min symaskin. Jeg har ikke peiling i det hele tatt, men dette fikk jeg til. Jeg tror ikke jeg gadd å nåle engang. Enda enklere ;)

    ReplyDelete
  4. Flinke Mumsi!
    Det var et nydelig dynetrekk, til et nyyydelig barn!

    ReplyDelete
  5. å så fint!
    elsker den grønnfargen med hvitt<3
    så fiiine ord på bloggen min og
    *STAS*
    klem fra Tone

    ReplyDelete
  6. Så fint det ble! Kjempeflott at din nye symaskin funker som den skal ;)

    Bli gjerne med på min give away! :) http://enrosafugl.blogspot.com/2011/01/another-give-away.html
    Håper du blir med!! :)

    ReplyDelete
  7. Ser jo enkelt ut når du forklarer det slik! Men jeg tror ikke noe på at det er det i praksis! :P Nydelig ble det i alle fall! :)

    ReplyDelete
  8. Anonymous1/20/2011

    Tips fra mamma :-)
    Kjekt at du fikk det så fint til!
    Gratulerer :-)
    Du skriver ingen ting om siksak- overkasting på den siden du klipte opp. Det er lurt, for da vil ikke den kanten flise seg opp. Det blir mye mer holdbart. Dynetrekket må jo vaskes noen ganger :-))
    Klem til begge godjentene mine.

    ReplyDelete
  9. Nydeleg sengetøy - for ikkje å snakke om ein nydeleg prins!!

    Klem

    ReplyDelete
  10. Hei og takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det var så enkelt som det så ut som, jeg lover! Men som min mor påpeker, kanskje litt lite med bare 1 søm? Vet ikke hvordan "kaste - over" mamma, du må vise meg engang!

    jess jess :)

    ReplyDelete
  11. Knallfint! Elsker mønsteret.. og så vakkert bilde av den lille krølltoppen*..

    Klem Pøbelen<3

    ReplyDelete
  12. Det såg lett ut ja, og alltid kjekt med DIY. Eg har ingen så små å lage te da dessverre :o(

    Skikkelig fint blei det.
    Har reklamert litt for deg i kveld og eg vennen. Håpe det hjelpe. Skikkelig lykke te!

    ReplyDelete
  13. Hei på deg igjen...
    Jeg har gitt deg en award - titt innom hos meg :)

    Marit

    ReplyDelete
  14. Herlig tips!! Og herlig dynetrekk!! Jeg digger fargene og det gylne snittet ;o)

    Lykke til NIB utfordringen!! Jeg har stemt på deg! :)

    Klemmer til du!!!

    Lilja

    ReplyDelete
  15. Knalle farger! Nydelig!!

    ReplyDelete
  16. Hei og hopp :)

    Kjempe fint sengesett .... og jeg sitter og smiler for meg selv, for barnet ditt har samme sveis som min datter (jeg har bilde av henne på bloggen min) Og hun får hele tiden kommentarer for det fine håret sitt

    ReplyDelete

Comments makes me smile!