August 08, 2010

En morsomere hverdag

En morsomere hverdag er månedens tema inne hos Foreldremanualen.
De etterlyser fine tips for å gjøre hverdagen mer morsom!

Nå er jo ikke baby Nanino så veldig stor enda. Men tenkte å foreslå noe jeg ofte bruker å gjøre med venners barn når jeg er med dem. Jeg tillater meg å bli med inn i deres verden når vi er ute å går i gatene. Små bein blir fort slitne, men når Mumsi blir med på å ikke tråkke på streker - sparke en stein foran seg så langt man klarer - bøye seg ned, studere å bli forundret over små biller og kryp - ha små løpe konkurranser - synge regler - gå baklengs - lukte på blomster, så blir turen litt mer morsom. Det gjelder for begge parter.

Jeg kjenner meg heldig på dette området. Gjengen med venner vi har rundt oss er glade i barn og har barna i fokus når vi er sammen. De får oppmerksomhet og kjenner seg stolte av å ha voksne rundt dem som ser dem. Jeg oppfordrer alle til å gjøre hverdagen sin litt mer morsom ved iblant å se på ting gjennom barns øyne. Små detaljer i det store bildet som ofte blir oversett. Lek er viktig. Lek mer!




En annen kul bok jeg kom over for noen år siden er en GRAFFITI fargeleggingsbok. Jeg elsker den og gleder meg til Nanino kan få utfolde seg. Den er litt Nanino sin og mest Mumsi sin. I hvertfall foreløpig. Den er utgitt på Dokument forlag i 2008 og heter Graffiti coloring book.



Alle bilder er fra google


2 comments:

  1. Nydelige forslag til barneaktiviteter:)Jeg likte spesielt 'gå baklengs', he he he.Du må jo være favoritt-tante hvor enn du går:)Å ha det morsomt i hverdagen er viktig!

    ReplyDelete
  2. Godt forslag til en morsommere hverdag. Vi ser ofte etter mark og maur på skoleveien og seksåringen elsker det! Veldig viktig å leke for oss voksne også.

    ReplyDelete

Comments makes me smile!