August 30, 2010

Cans / Spraybokser for alle

Etter fin oppfordring fra den skjønne damen Namaste med bloggen Kreativ♥Impulsiv skal jeg skrive litt om spraymaling. Maling på boks kan brukes til nesten alt. Jeg bruker dem mye i mine bilder og på ting & tang som trenger en forvandling. Med spraymaling går fiklete malingsjobber kjapt unna. Og de fåes i alle farger. 

Jeg elsker fargene, lyden og ikke minst lukten.




Mine anbefallinger er spraymalingen fra Molotow Belton og Montana. Disse er kanskje mest brukt innenfor graffiti miljøet, men helt klart best iforhold til andre merker som Quick fra biltema etc. OG mye rimeligere. 40/50 kr pr boks.

Ord fra siden Oslo kunstmateriell:
- Molotow Belton Premium 400ml maling er en kvalitetslakk med halvblank finish.
- Montana Gold, en spray til allround-bruk. Hele 174 forskjellige farger, samt et optimalisert dyse-system gjør det enkelt både å fylle store flater, men også lett å få til de små detaljer. Lakken er silkematt, trykket i boksen er noe lavere enn i Montana Black, for at den skal være lettere å arbeide med. Ønsker man en blank finish, kan dette oppnås ved å benytte blank klarlakk etter jobben er ferdig. 



Og ikke glem dysene. De sprayen kommer ut av. De fåes i alle størrelser fra skinny til super fatcap som det kalles.
De bestemmer hvor bredt malingen skal sprayes. Skinny til tynne streker, Fatcap til bredere. Bredt er bra til forskjellige interiør prosjekter. Da vil det ikke renne så lett.
                        

TIPS:

Spraying fra Ca 30 cm avstand er best.


Og husk - når du er ferdig å bruke den, hold sprayboksen på hodet og trykk til det bare kommer gass ut, da blir ikke dysa tett!


Forhandlere:
Kem ( Oslo ) Fører merket Ironlak
Kaos Galleri ( Bergen ) Fører også merket Ironlak

Absolutt verdt å prøve.

Bilder fra google/oslokunstmateriell.no

5 comments:

  1. Supert innlegg :) Jeg fikk lyst til å spraye i vei , helst på en vegg ;) ...Kult :)

    Takk for info :)
    Ha en fin dag i morgen :)

    ReplyDelete
  2. Sjå der ja!! Supert!

    Kor nærme ska en forresten helst holde boksene, og er det best å "holde seg unna" større møbler?

    Eg har jo lyst te å spraye på ALT eg nå, tihi :o)

    Nyyydelige bilder du lage forresten (kan eg ha glømt å skryta av dei mon tru..?:o))

    ReplyDelete
  3. Tusen takk for det.
    En fin dag i høst skal jeg få til en egen kunst blogg tenkte jeg.. Men tiden er ikke inne enda.

    Ca 30 cm avstand er best.
    OG husk å holde sprayboksen på hode å spray til det bare kommer gass ut, når du er ferdig å bruke den. Da blir ikke dysa tett!

    mvh Mumsi

    ReplyDelete
  4. Hei. Takk for supertips. Nå føler jeg at jeg må finne noe å spraye, he he.

    ReplyDelete
  5. Takk for gode tips om spraymaling, jeg har nemlig brukt biltema sin og den er ikke alltid like god :) Får ta meg en tur på spray-shopping en dag.

    Takker og for hyggelig hilsen inne hos meg! Så rart at du ikke fikk lagt deg til som følger.. Tror ikke det har vært problem med det før. Du får prøve igjen :) Har forresten svart på spørsmålene dine inne hos meg..

    Ha en superfin kveld!

    ReplyDelete

Comments makes me smile!